Free Website Templatesphpbb3 styles

Autisme Spectrum Stoornissen

Hier mag je reageren of vragen stellen over de bovenstaande informatie.

Moderator: faith

Autisme Spectrum Stoornissen

Berichtdoor Dagvlinder op wo 10 jul 2013 13:07

Autisme Spectrum Stoornissen staan los van psychopathie. Waar bij psychopathie geen empathie komt kijken, is dit wel te vinden bij ASS.
Vooral vrouwen met ASS zijn heel goed in staat empathisch te zijn. De mogelijkheid om empathie te uiten kan verschillen daar niemand gelijk is.
Bij mannen met ASS is het stukje empathie wat meer verborgen maar het is er wel degelijk.
Het syndroom van Asperger, PDD-NOS en andere aanverwante aandoeningen zoals AD(HD) zijn stoornissen die voor ongemak in het dagelijks leven zorgen. Hier probeert de ASS' er op in te spelen
door zich aan te passen aan de maatschappij. De aanpassing dient om zo normaal mogelijk over te komen en te functioneren. Hierbij wordt niet gemanipuleerd, gechanteerd of agressie gebruikt.
Het is een manier van overleven die voor de ASS'er zwaar is, zeker omdat hij/zij empathie bezit. Het wél willen maar niet kunnen. Mensen NIET gebruiken voor eigen belang, geen gevoel hebben en
emoties veinzen. Dát is nl. wat psychopaten doen.
Een ASS' er zal nooit moedwillig iemand schade toebrengen, zowel emotioneel als lichamelijk. En dan spreek ik over het ASS zélf. Niet de mensen die náást autisme ook nog psychopatisch zijn.
Die mogelijkheid zal zéker bestaan maar psychopathie en autisme spectrumstoornissen staan los van elkaar.

Waarom ik hier zo stellig van overtuigd ben? Omdat mijn ex P. mijn ASS gebruikt om zichzelf vrij te pleiten. En ik heb heel veel kennis van autisme spectrum stoornissen, worstel al mijn hele leven lang om mensen het naar de zin te maken. Daarbij heb ik me zelf vele malen achteruitgeschoven, op de 2e plaats gezet. Het verdriet wat ik heb gehad, wens ik niemand toe. En nog ben ik er niet.
Kennis is macht. Ook wat betreft psychopathie waarbij ik met zekerheid durf te zeggen dat ik dat NIET heb. Maar ik nu wél met zekerheid kan zeggen dat mijn ex heel veel trekken van psychopathie en narcisme heeft.
Een psychopaat maakt je kapot. Ik heb met mijn ASS nog nooit iemand beschadigd, dat durf ik met zekerheid te zeggen. Daarom is het zo moeilijk om in te zien dat iemand in en in slecht kan zijn.
Zeker als het om je eigen partner gaat. Het feit dat ik niet begrijp dat hij zo met mij omging, bewijst dat ik zeker empathie heb. Aan de andere kant weet ik nu ook zeker dat hij het niet bezit.

NV
Dagvlinder

Re: Autisme Spectrum Stoornissen

Berichtdoor woef op ma 12 aug 2013 10:54

Dag Nachtvlinder,

'kdenk dat het essentiële verschil niet enkel in inlevingsvermogen ligt maar vooral in geweten. Waar een ASS zeker en vast een geweten heeft en zichzelf durft te bevragen, zal een narcist dit niet doen en alle schuld bij de andere(n) leggen. Misschien, in dit is een persoonlijke overweging waarvan ik niet weet of er onderzoek naar gedaan is, voelen mensen met ASS zich aangetrokken tot narcisten omdat die laatste zo overtuigend en zo zelfzeker en efficiënt zijn, wat voor een ASS, die steeds moeite heeft zich het menselijke verkeer 'eigen' te maken een soort 'steun' kan betekenen. Dwz : dat daar onbewust de aantrekking van een narcist zit. Helaas moet de ASS'er vroeg of laat vaststellen dat de narcist niet IN-menselijk is maar ON-menselijk.
Maar dit is geheel en al een eigen mening. Misschien vindt je op dit forum meer wetenschappelijke duiding...
Toch, als ik rond me kijk, zie ik vooral mensen met Borderline of ASS belanden in een negatieve spiraal met narcisten. Vreemd genoeg ook soms narcisten zélf, die in die andere Narcist een gelijke zien, iemand die (net als hijzelf of zijzelf) weinig fuss maakt omtrent gevoelens en 'groots' is. Zakenpartners zeg maar..
woef

Keer terug naar Reacties of vragen...