Free Website Templatesphpbb3 styles

is een vriend van mij een narcist?

Heb je een relatie met iemand die psychopathie heeft.; Man, vrouw, vriend, vriendin maar ook bv een collega dan kun je hier je verhaal vertellen. Met elkaar zullen we steeds beter leren begrijpen hoe met deze stoornis om te gaan.

Moderator: faith

is een vriend van mij een narcist?

Berichtdoor dennis op zo 19 aug 2012 16:58

Ik ga al 20 jaar om met een vriend maar sinds kort heb ik besloten niet meer met hem om te gaan. Ik heb namelijk het idee dat hij narcistisch is. Maar ik wil hier vragen of mij mening klopt? Ik heb namelijk op internet gelezen over narcisme maar sommige punten kan ik niet herkennen. Bijvoorbeeld het charmante en liegen herken ik niet in hem. Maar ik zal een paar punten opnoemen over hem zodat jullie kunnen beoordelen of hij narcistisch is. Hij denkt dat bijna alle vrouwen verliefd op hem zijn (terwijl ik weet dat vrouwen hem eigelijk maar raar vinden). Hij kan niet inleven in andere mensen. Hij is altijd heel competatief (echt met de kleinste en stomste dingen is hij nog competatief) Hij wordt boos om de stomste dingen (bijvoorbeeld als je niet begrijpt wat hij zegt dan wordt hij boos). Hij vindt zichzelf heel intelligent (in de kroeg kan hij storen aan mensen die over ditjes en datjes praten maar een gesprek met hem gaat ook niet dieper dan dat). Als hij op een groepsvakantie gaat denkt hij dat hij de gangmaker is (terwijl ik weet van andere mensen dat dat niet zo is). Hij stuurt mailtjes naar mijn werk waarbij in het begin niet duidelijk is wat hij wil maar na wat heen en weer mailen, kom je erachter dat hij je dan een hak wilt zetten met iets. Of hij stuurt je een vage mail waarbij ik een mail terug stuur om duidelijkheid te krijgen, en dan krijg ik nooit een antwoord terug. Als we met een groepje vrienden zijn en hij krijgt geen aandacht dan gaat hij mokken totdat hij zijn aandacht krijgt. Hij maakt vaak kwetsende opmerkingen. En zo kan ik wel door gaan. Zijn dit nou kenmerken van een narcist?
dennis

Re: is een vriend van mij een narcist?

Berichtdoor Mea op zo 19 aug 2012 18:45

Hallo Dennis,

Welkom op ons forum.
Natuurlijk begrijp ik je vraag en zeker ook je behoefte aan antwoorden. Het is lastig soms om mensen te plaatsen en als je dat een keer wel kunt dan denk je oplossingen te hebben of iig handvatten te krijgen om er zelf mee om te gaan.
Ik hoop dat het net zo logisch is voor jou om te begrijpen dat we niet en nooit een diagnose mogen en kunnen stellen of geven. Ja, dat kan heel frustrerend zijn.

Waar het uiteindelijk om gaat is of de vriendschap voor jou al dan niet iets bengt dat je ertoe zet deze aan te houden. Vriendschap betekent naar mijn mening dat er een uitwisseling is. Dat hoeft niet eens in dezelfde mate te gaan over en weer maar er moet wel een zeker evenwicht zijn.
Het kan en mag niet zo zijn dat in een vriendschap een van de 2 in de genoemde relatie de mindere is of zich de mindere voelt door gedrag van de ander.
Vriendschap gaat over loyaliteit, maatjes zijn, eerlijkheid, uitwissseling, delen, saamhorigheid enz enz. Als dat er niet is dan is er vraag er of er vriendschap is of iets anders.
Door naar hem te kijken schiet jij niet op in je eigen leven. Waar het om gaat is dat je eens naar die opsomming kijkt en voor jezelf na gaat of dat er is, was of is geweest. Als dit niet zo is dan is het wellicht handig bij jezelf na te gaan waarom je dan 20 jaar bevriend bent geweest met een figuur als dit en wat dat over jouw zegt en wat je eraan moet doen om niet meer in die val te lopen.

Je kunt alleen jezelf veranderen en verbeteren. Wat deze man ook is, wie hij ook is en wat hij ook doet, het zit niet goed. Dat te weten is voldoende naar mijn idee voor jezelf te kiezen en te kijken hoe je dit soort situaties in het vervolg kunt voorkomen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt Dennis, wens je sterkte!

Groetjes Mea.
Zet een scherm met een neutrale site open, als je deze site weg klikt schakel je over op het andere scherm
Tijdelijk geheugen wissen; menu-extra-internet opties-tabblad algemeen- klik knop bestanden verwijderen.

team mailen;psychopathie123@live.nl
Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor karel op do 30 aug 2012 09:18

Beste Dennis,

Je verteld een aantal kenmerken van je vriend, maar het zijn er niet zoveel, dus het is lastig te beoordelen. Wat ik wel weet is dat wanneer je met een narcist omgaat, je altijd een bepaalde spanning voelt, de narcist nooit echte interesse in jou heeft , en wanneer hij of zij aardig doet, er altijd iets achter blijkt te zitten. Wanneer ze mailen of smsen en je reageert is het goed mogelijk dat je daarna niets meer hoort van ze, ze willen alleen testen of je nog beschikbaar bent. Zo ja voelen ze zich weer belangrijk en gaan ze weer op naar de volgende prooi

Als je van een narcist af wilt, moet je hem geen energie meer geven of laten zien en merken dat je hem doorhebt, zonder ruzie etc, dat is namelijk weer voer voor hem, dat geeft aan dat het je nog steeds iets doet.

narcisten hebben vaak dubbellevens, mijn ex narcist was verslaafd aan webcam sex en hield er een heel geheim dubbelleven op na, na ontmaskering is hij gauw weggerend. Ontmaskering tegenspraak, en hem niet bewonderen dat zijn echt dingen waar ze niet tegen kunnen. Dat haalt ze uit hun fantasie leven waar ze de grote held zijn, je zal ze ook goed kunnen tegenkomen in stichtingen, juist dingen die aan de buitenkant ze een heel goed mens doen lijken.

Het is sowieso of het nou een narcist is of niet, een goede keuze om een vriendschap te stoppen wanneer het niet goed voelt zoals Mea ongeveer al zegt!
karel

Berichtdoor Mea op do 30 aug 2012 09:49

Hallo Karel,

Welkom op ons forum.
Zo, dat klinkt alsof je de nodige ervaringen hebt op dit gebied en dat die gepaard zijn gegaan met een boel emoties.
Mooi omschreven trouwens!

Groetjes Mea.
Zet een scherm met een neutrale site open, als je deze site weg klikt schakel je over op het andere scherm
Tijdelijk geheugen wissen; menu-extra-internet opties-tabblad algemeen- klik knop bestanden verwijderen.

Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor karel op vr 31 aug 2012 10:41

Beste Mea,

Dat klopt ik heb een aantal jaren "vastgezeten" in zon partner relatie, en begreep er helemaal niets van, en twijfelde steeds meer aan mezelf. Nu kan ik dat eindelijk achter me laten. Het moeilijkste is het accepteren dat het " verloren jaren" zijn geweest. Ik heb er veel van geleerd, vooral over mezelf, waarom sta je dit toe, hoe kon het gebeuren, wat mis je in je leven dat je hierdoor verleid kon worden etc. Het is eigenlijk heel heilzaam als je er echt uit bent. Daarvoor is het een hel en brokkelt je hele identiteit af en alles wat je lief was.

Elke dag voel ik me gelukkiger worden dat ik dit niet meer om me heen heb, wat een rust en vrede, en vooral wat heerlijk om jezelf weer te kunnen zijn en je te ontwikkelen, want er gaat behoorlijk veel energie in het in stand proberen te houden van de relatie zitten. Al die energie is niet nodig wanneer je een "gezonde " partner hebt . Dan ga je samen groeien. Met een psychopaat/narcist is er geen groei geen echte connectie en blijf je altijd een bepaalde onrust voelen. Ik hoop echt dat alle mensen op dit forum ook hier los van kunnen komen en zien dat het leven buiten die zware grauwe relatie veel leuker is. In het begin van het loskomen niet, dan voelt het alsof je liever niet eens meer leven wil. Maar na een tijdje helemaal geen enkel contact te hebben, ook niets te bekijken op internet over de ex partner zal je weer jezelf worden en dan weet je: nooit meer wil ik terug, maar weet je ook, ik laat me niet meer zo behandelen, je eigenwaarde is hersteld en nog sterker dan voordat je ooit die persoon ontmoette.

heel veel succes met het forum en ook voor alle mensen die dit lezen en hiermee worstelen. Het word echt beter wanneer je loslaat!
karel

Berichtdoor Mea op di 02 okt 2012 18:15

Hallo Karel,

Het doet me goed dat je nadat je zegt dat er verloren jaren zijn het toch ook heilzaam is geweest om een relatie als dit gehad te hebben. Dat betekent voor mij dat de jaren zeker niet verloren zijn gegaan maar alsnog nuttig besteed zijn. En ik weet dat ik het dan wat vreemd uitdruk maar zo is het uiteindelijk wel; je bent dus een beter mens geworden die dichter bij zichzelf is gekomen. Wie weet beter als je ooit anders had kunnen worden en dichter bij jezelf als dat je anders had gekomen ware het zo geweest dat je deze relatie niet had gehad?
Mensen die diep gegaan zijn komen er vaak sterker uit, hebben meer inzicht en overzicht als anderen en hebben een groter empatisch bereik.
Dat zijn dingen die niemand meer van je afpakt, hoe dichtbij ze ook komen daar is het buiten bereik van wie dan ook, de enige die dat nog zou kunnen veranderen ben je dan zelf.
Hoe rijk zijn we dan!!!!

Dank je wel voor je wensen, dat is erg aardig.
Geen idee of je nog eens terug komt, weet dat je welkom bent, ook als je iets nodig hebt, maar brengen zoals nu is ook helemaal ok.

Groetjes Mea

Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor michael 123 op do 12 okt 2017 11:30

hoi iedereen,

ik kom net twee weken uit een relatie met een volgens mij narcistische vrouw.
in het begin was alles top,maar de eerste barstjes kwamen al snel in het masker.
mijn vorige vrouw is vier jaar geleden overleden en toen we bij mijn moeder op bezoek gingen zei mijn vriendin achteraf dat ze niet meer bij mijn moeder op bezoek wou zolang er een foto van mijn overleden vrouw op de kast stond.
in mijn appartement hing er ook eentje en die moest ook verwijderd worden.
tijdens de relatie had ik meer en meer de indruk dat alles wat ik deed fout was,ook was er constant negativisme.
haar familie kon me zogezegd niet luchtten,ik had geen vrienden,als we eens weg gingen bekeek iedereen haar en lachte met mij.
het kwam zo ver dat ik bijna geen contact met familie en vrienden had op het eind.
deden we niks anders meer dan netflixen,naar haar familie gaan enzij ging regelmatig alleen weg.
als ze gedronken had wanneer ze thuiskwam was het helemaal feest.
dan kon ze me zo uitdagen dat ik echt het huis uitliep,waarop ze me verweet dat ik elke confrontatie uit de weg ging...
de dag nadien was dan alles weer normaal.
interesse in mijn familie of vrienden of eens vragen hoe het met mij ging kwam er ook nooit.
het ging meestal over haar en haar collega's,allemaal topmensen uiteraard.
op een dag ging ze lunchen met haar jongste zoon om 12u 's middags,lunch duurde tot 14u30 weet ik van haar zoon.
zij kwam om half acht thuis en ik vroeg waar ze zolang geweest was,doodleuk antwoordde ze dat ze in slaap gevallen was in haar auto omdat ze teveel gedronken had! :-)
toen ik zei dat ik dit niet geloofde antwoordde ze heb je liever dat ik zeg dat ik bij iemand anders was!!
twee weken geleden ging ze weer is alleen op stap,toen ik rond middernacht ook is binnenging in het cafe waar ze zat was ze helemaal rond de man waar ze al twee maanden constant over sprak verstrengeld.
ze zei me dat ze haar supergoed met hem amuseerde en hoe goed hij wel kon dansen.
toen we buiten een sigaret gingen roken begon ze me weer te verwijten dat ik haar kwam controleren en dat ik daar niet nodig was.
ben dan maar naar huis gegaan en heb de dag nadien mijn spullen gepakt!!
vorige week al mijn meubels en toestellen gaan halen,haar nummer gewist,alles van haar verwijderd.
ondertussen al de nodige roddels gehoord van haar.
vanmorgen stuurde ze me een mail om te zeggen dat ze het totaal anders gezegd had dan de mensen tegen mij vertelden en of we het niet op een volwassen serene manier konden afsluiten!!
ik heb geantwoord dat ik het ook zo wil afsluiten voor mij geen probleem.
sindsdien niets meer gehoord en hopelijk blijft dit ook zo,heb het echt gehad met deze vrouw!!
niemand heeft me ooit zo gekwetst als zij.ik voel me echt twee jaar lang misbruikt belogen bedrogen en weet ik wat nog allemaal!!!
michael 123

Berichtdoor Mea op ma 16 okt 2017 23:00

Hallo Michael,

Of je vriendin narcist is kunnen we natuurlijk niet zeggen. Om een echte diagnose te stellen is meer nodig. Wat we wel kunnen zeggen is dat het niet goed voelt wat je vertelt.
Zoals je ondertussen wellicht gelezen hebt is dat er veel narcisten zijn en ook veel psychopaten. De checklist is eigenlijk gemaakt voor mannen en vrouwen geven toch een ietwat ander beeld. Het heeft dus weinig zin om de checklist er eens op na te kijken. Grootste kenmerk van de narcist is het eeuwige eigenbelang en manier waarop zij dit manifesteren; over
al en altijd de eerste, beste, knapste zijn en natuurlijk deugd er niemand anders en zeker niet als diegenen niet bij hun 'horen'.
Ben blij dat je jezelf bevrijd hebt maar vraag me af of je ondertussen wel weer contact hebt met je vrienden en familie.
Heb je mensen waar je terecht kunt met je verhaal en gevoelens, dat is hartstikke belangrijk nl want in je eentje ermee rond blijven lopen is niet goed voor een mens.

Heb wat vragen voor je maar bepaal vooral zelf welke je wel en welke je niet wilt of kunt beantwoorden?
Hoelang kende je deze vrouw voordat je een relatie kreeg met haar. Heb je kinderen uit je vorige relatie? Heb je de foto van je vrouw idd weggehaald? Hebben mensen je gewaarschuwd voor haar?

Denk dat ik het voor nu hierbij laat.
Hoewel je een paar dagen terug dit bericht al hebt neergezet zag ik het nu pas omdat ik hier niet meer iedere dag ben normaliter. Nu je dit hebt geschreven hou ik wel in de gaten hoor of je weer schrijft zodat ik het eerder zie en eerder kan reageren.
Sterkte!!

groetjes Mea.

Mea
Site Admin
Site Admin

Keer terug naar relaties met psychopathie