Free Website Templatesphpbb3 styles

zo werwarrend

Heb je een relatie met iemand die psychopathie heeft.; Man, vrouw, vriend, vriendin maar ook bv een collega dan kun je hier je verhaal vertellen. Met elkaar zullen we steeds beter leren begrijpen hoe met deze stoornis om te gaan.

Moderator: faith

Re: zo werwarrend

Berichtdoor Fallie op do 20 mei 2010 20:05

Tuureluur,

Hou je taai meisje. Wat je kleintjes betreft geef ze je liefde en zorg dat ze nooit in de buurt komen van zon persoon Echt nooit nog geen seconde.

Dan ben je al een heel eind op weg kan ik je verzekeren.

Je weet wat ervan komt als je doet wat ik heb gedaan. (niet express)

En dat medelijden pas op daarvoor. Je schreef het en ik begreep t direct, want ik ken dat. Ik had heel vaak medelijden met mijn ex terwijl het een monster was. Hij huilde vaak nadat hij weer de controle verloor maar dat medelijden is moordend voor jezelf.

Probeer dat alsjeblieft niet te hebben met hem, want hij is zelf verantwoordelijk. En ik druk je op het hart die verantwoording die bij hem hoort niet van hem over te nemen.

Als je dat doet kom je met je gezinnetje geen stap vooruit.

Ik hoop niet dat ik te hard klink, maar ik moet dit van mezelf schrijven om je te waarschuwen voor die valkuilen.

Het zijn drifkikkertje zeg je. Neem ze op dat ogenblik in je armen blijf rustig zeg lieve woordjes tegen ze dat is zoveel waard. Wie weet wat ze al gemerkt hebben toen ze nog in je buikje zaten.

Verwen ze met liefde zonder ze hun zin te geven met onredelijke of materieele vragen Verwen ze met positieve aandacht als ze iets goeds doen en zeg dat. Het scheelt zoveel voor hun zelfbeeld en het kost niets

Ik heb t kunnen doen de eerste zes jaren van mijn huwelijk omdat ik thuis was en hij naar zn werk Ik weet zeker dat ze toen heel er g veel liefde van mij hebben ontvangenZe hadden toen nog niet zo in de gaten wat er gebeurde.
Misschien is het daarom dat ze niet aan de drugs zijn of drank of stelen en wat nog meer.
Maar mn oudste dochter ik weet niet of het haar karakter is of dat ze de dingen van haar vader heeft overgenomen omdat ze zag dat dat loonde.

Ze zag immers dat mijn ex altijd zn zin kreeg van mij (om ruzie te voorkomen, terwijl hij toch altijd weer ruzie zocht) dus geholpen heeft t niet

Ik hoop niet dat ik te belerend overkom, maar ik wil je alleen waarschuwen voor die valkuilen .

Groet van Fallie
Fallie

Berichtdoor an op do 20 mei 2010 21:53

Hallo Fallie.
Wat breng je het allemaal duidelijk echt goed van je terwijl je het zelf soms nog moeilijk hebt. Ik kan alleen maar zeggen verwijt jezelf niks, jij hebt toen gedacht dat je het wel aan kon dat je toch zover gekomen bent heb je wel zelf gedaan. Ik bedoel dus om weg te gaan en verder te gaan. Iedereen weet het altijd beter maar sta daar boven, denk je dat hun was schoon is.

Hallo tureluut.
Ga niet twijfelen of fouten bij jezelf zoeken, medelijden is al helemaal niet op zijn plaats, dat heeft hij met jou ook nooit gehad.
De kleintjes kunnen ook driftig zijn omdat alles nu ff anders is, ze voelen wat jij voelt.
Ik vind dat je op de goede weg zit en daar moet je blijven voor jezelf maar ook voor de kids, het zal niet altijd gemakkelijk zijn. Je weet we zijn er voor je als je het moeilijk hebt of twijfelt.

Dames jullie zijn beide goed bezig ik vind jullie heel dapper.
an
an

Berichtdoor Mea op do 20 mei 2010 23:13

HalloTureluut,

Nou ten eerste wil ik even kwijt dat ik blij ben dat ik je verkeerd begrepen heb over dat afscheid nemen, excuus dus daarvoor. Je bent en blijft hier altijd welkom he, dat dit heel duidelijk is.
Uit hetgeen je schrijft maak ik op dat je hier al langer komt, voordat je lid werd bedoel ik nu?

Lieve vrouw, die terugval hoort er echt bij... en bereid je er gewoon op voor dat dit wel vaker zal voorkomen. het hoort er steevast bij zowat!!
Door er rekening mee te houden en je er op voor te bereiden weet je dan de invloed ervan te minimaliseren en dan is het gewoon beter hanteerbaar!
De twijfel en onzekerheid zijn absoluut niet leuk en ondermijnen je goede voornemens en zetten je plannen op de waagschaal als je het de kans geeft.
De keus die je dan steeds weer moet maken is het je niet te laten beinvloeden.
Ik hoor je brommen; hoe doe je dat dan??
De ervaring leert dat je op je goede momenten, als je in je kracht zit en je een helder hoofd hebt de punten kunt overdenken die je zwak maken. Dat is bv; 'medelijden omdat hem zijn kinderen ontnomen zijn'....Een heel normale reactie van je....tenminste ervan uitgaand dat jij hier de 'foute' bent.
Ervan uitgaand dat je dat niet bent kun je op je krachtige, heldere momenten eens hier naar kijken; Heb je hem idd zijn kinderen ontnomen OF ben je bezig zeker te stellen dat je kinderen een goede toekomst krijgen zonder leugens, bedrog, manipulatie, geweld op verbaal en fysiek gebied, indoctrinatie en een altijd geladen sfeer en wat al niet meer? Ben je bezig hun een moeder te geven die ze verdienen en die aandacht en energie over heeft voor haar kinderen?

Zo kun je op al de vraagstukken die je hebt een antwoord creeeren.
Als je dit hebt gedaan dan kun je je zelf het een en ander voornemen; ten eerste; 'Ik zal nooit beslissingen nemen in tijden van emoties'... hiermee voorkom je dat je in een warboel van gebeurtenissen en gevoelens de verkeerde beslissing neemt. Emoties veranderen soms met de minuut... in deze emoties een beslissing nemen is dus foute boel want het ene moment lijkt het te kloppen, terwijl je op het volgende moment denkt van nee, dit is niet goed.
Neem je dan voor dat je je hoe dan ook houdt aan hetgeen je bedacht hebt op momenten dat je je zeker en sterk voelde. Hoe de situatie ook is.. er is altijd tijd! Ook al lijkt dat niet zo..(als hetgeen kwesties zijn van leven of dood, bv in het verkeer)
Ten derde, spreek vast en zeker met jezelf af dat je standpunt alleen mag veranderen als je dit doet in tijden van stabiliteit, rust en kracht.
Nu lijkt het dat je in een situatie zit die nog lang niet stabiel is. Ik bedoel echter stabiliteit in jou, niet om je heen. Hoe wanordelijk een situatie ogenschijnlijk kan zijn, als er in jou rust heerst dan weet je dat en zul je het herkennen. Andersom is net zo waar; Het kan er nog zo rustig en stabiel uit zien, als er in jou wanorde heerst dan is er geen echte rust en kracht.

Dit zijn maar ideeen maar wie weet helpt het je op weg.

Misschien is het handig eens op te schrijven waarom je bent wegegaan?
En dan bedoel ik heel gedetallieerd. Op momenten van twijfel en dat je het niet zo goed meer weet en voelt kun je dat dan eens nalezen. Net zo met dingen die je krachtig kunnen maken en je steun geven, schrijf het eens op en lees dat na als je het nodig hebt.

Anderen kunnen idd heel bot overkomen op ons. Dit terwijl ze het best heel goed kunnen bedoelen.....Degenen die het slecht met je voorhebben daar gelaten kun je je misschien indenken dat er bij die uitspraken ook veel opluchting zit? De buitenwereld ziet nog wel eens dingen die iemand in een bepaalde situatie nu eenmaal niet kan of wil zien?
Maar ook wat veel hier zeggen, en nu ook met name Fallie; mensen hebben er echt geen idee van wat er allemaal gebeurd binnen een relatie met een psychopaat. Hun 'goede raad' slaat dan werkelijk nergens op en daar heb je dan ook weinig aan.
Weet dat en weet dan ook dat het iig voor NU geen taak is voor jou om ze voor te lichten. Jij moet je denk ik nu richten op je eigen herstel. Dat komt jezelf maar ook je kleintjes alleen maar ten goede. Zorg goed voor jezelf dan zorg je ook goed voor hun. Dat is nu je eerste prioriteit toch....
Mettertijd zul je zien wie er belangrijk is in je leven en wie er trouw en loyaal is. Deze mensen kun je dan alsnog meer uitleg geven als je daar voor kiest.

Weet je, in mijn leven ben ik diverse keren opnieuw begonnen..net als jij nu...en steeds was dat na heel veel vechten om te behouden wat er was... tegen de klippen op mag ik wel zeggen... altijd als ik de beslissing nam om weg te gaan was dat idd na de vraag aan mezelf; 'wil ik zo oud worden?'
heel herkenbaar dus...............

Je wilt na de scheiding opnieuw beginnen zeg je maar bent bang dat hij je kan vinden....Nu weet ik niet hoe dat in Belgie gaat, maar hier is redelijk veel hulpverlening die uit de vrouwenbeweging voortkomt. Dat wil zeggen dat deze hulpverlening heel veel ervaring heeft met vrouwen in soortgelijke situaties als de jouwe. Ik stel voor dat je hier duidelijk over praat met de hulpverlening die je nu hebt. Kunnen zij je helpen te 'verdwijnen' ? Als ze dat kunnen is dat ok..Kunnen ze dat niet dan heb je van waar je nu zit misschien de kans om eens te zoeken naar welke organisatie dat wel kan?
Er is een gerede kans dat men je wel kan helpen ergens te gaan wonen waarvan hij niet weet waar dat is. Het is dan natuurlijk wel zaak dat jij jezelf dan niet verraad!!
Als dit niet lukt, laat het ons dan weten ok dan willen wij ook een dappere poging doen om te zien of wij iets kunnen vinden op dit gebied.
Lukt het je wel dan willen we graag een link hebben die we eventueel ( na het gechecked te hebben) plaatsen van die organisatie zodat anderen ook weten waar ze moeten zijn voor hulp.

Ik wil nog even zeggen dat ik het helemaal top vind dat je ook de andere leden hier wilt steunen...heel lief!! We moeten elkaar helpen toch!!

Groetjes Mea
Zet een scherm met een neutrale site open, als je deze site weg klikt schakel je over op het andere scherm
Tijdelijk geheugen wissen; menu-extra-internet opties-tabblad algemeen- klik knop bestanden verwijderen.

team mailen;psychopathie123@live.nl
Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Mea op do 20 mei 2010 23:20

Hallo Fallie,
Vind je het ok als ik je antwoord in je eigen topic.. op die manier blijft het denk ik wat overzichterlijker, en zijn jouw berichten en de berichten aan jou makkelijker terug te vinden als je dat nodig hebt .
Tot zo bij jouw topic!

Groetjes Mea.
Zet een scherm met een neutrale site open, als je deze site weg klikt schakel je over op het andere scherm
Tijdelijk geheugen wissen; menu-extra-internet opties-tabblad algemeen- klik knop bestanden verwijderen.

Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Fallie op vr 21 mei 2010 21:34

Natuurlijk Mea.

Ik heb nog wel iets gesschreven waarvan ik hoop dat Tuurluurs het ook leest. Dat ze goed de tijd neemt om die vreseljk ervaring te verwerken voordat ze weer iemand in haar leven toelaat. Zodat ze goed instaat zal zijn goed te beoordelen of zon persoon goed voor haar is.

Vriendelijke groet
Fallie
Fallie

Berichtdoor Mea op vr 21 mei 2010 21:37

Hallo Fallie,
Het bericht dat je hier hebt neergezet ook aan Tureluut blijft gewoon hier staan hoor. Dat advies was goed en welgemeend he en daar zal ze vast veel aan hebben.
Alleen heb ik jou vraag beantwoord op jou topic.
Groetjes Mea

Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor tureluut op ma 31 mei 2010 19:53

hallo allemaal

sorry voor de late reactie maar deze week heeft alles op zijn kop gestaan en ik ben teruggegaan :(
hij is te weten gekomen dat ik daar in dat vluchthuis zat en dus moest ik daar vertrekken, ik dacht dat ik veiliger was bij een vriendin maar zij heeft op t laatste moment teruggekrabbeld en ben me dus bij papa op zijn app gaan verstoppen.
Ik kreeg toen de dinsdag een sms van mama dat hij in t ziekenhuis lag omdat hij een zwaar ongeluk had gehad, zijn zus had mijn mama gebeld.
ik heb toen naar zijn zus gebeld en zij bevestigde dat en ja toen heb ik hem gebeld en hij was aan t wenen en zei eerst dat die schrik had da die mij en de kindjes ni meer ging zien voor die dood ging gaan enz en ja ik was helemaal in paniek omda hij ook niet wist waar ze hem naartoe hadde gebracht en toen ik vroeg wa die had zei hij dat hij zijn benen ni meer kan bewegen en hij was precies heel verward dus ja ik was heel ongerust en ja we hebbe wa gebabbeld en toen zei ik dak hem wel zou komen bezoekn met de kindjes dan en wa bleek toen da hij ni in t ziekenhuis lag :( hij had wel een ongelk gehad ma had alleen pijn in zijn borst zei hij.
ik heb hem dan naar mijn papa zijn thuis laten komen om de kindjes te laten zien en ja hij heeft dan een half uur met mij gepraat waardoor ik helemaal de kluts kwijt was hij wou dan naar de ardenne vertrekken om alles uit te praten en voor tijd voor mij vrij te maken en dat we ons konden ontspannen maar mijn papa wou da ni hebbe ze een beetje ineen gehangen en heeft papa de politie gebeld toen hij mijn koffers in de auto wou zetten en ja is de politie hem komen weghalen en ik voelde me zo schulddig en ik moest kiezen tussen mijn papa en hem en ik kon da helemaal ni as ik toen een geweer had gehad was t gedaan geweest klint drastisch maar voelde me zo slecht he
de kindjes hebben niks anders gedaan dan geschreeuwd en ik ook want heb twee keer gehyperventileerd had da nog nooit gehad en was echt eng alles werd zwart en iedereen klonk zo ver weg en ja hij is dan met veel moeit van de politie vertrokken en de dag erna zijn we even samen weggegaan en ja hij heeft beloofd te stoppe met roken en we zijn nu maandag en is nog ni naar maastricht gegaan en hij heeft me ook geholpen met de kindjes en t huis enz want hij heeft de hele week vrij genomen vorige week en ja hij was heel lief en we hebben veel samen gedaan en voel me voor t moment weer gelukkig ma mijn vriendinnen en mama enz zijn nu wel kwaad ik weet t ook ni meer
heeft nog iemand dit meegemaakt?
dat t erna heel goed ging want hij is nog nooit gestopt met roken ma gaat t blijven of komt zijn andere persoon toch nog terug vanaf t moment ik met hem babbelde had ik zoveel medelijden en hij beloofde zoveel en is nog steeds lief ma ja ben nog geen week terug he ik weet t echt ni meer
wat is t beste voor mijn engeltjes?
tureluut

Berichtdoor Mea op ma 31 mei 2010 22:22

Hallo Tureluut,

Welkom terug!!

Tja, weet je ....eigenijk is dit een heel bekent verhaal zo...Steeds als je de moed hebt gekregen om weg te gaan, zal een psychopaat proberen je terug te vinden en over te halen je beskuit te herzien. Omdat we medelijden krijgen en het goede willen zien, geloven we dat en gaan idd terug. Dit is een gegeven wat de situatie kenmerkt.
Ik denk dat iedereen die met dit soort mensen een relatie heeft geha ddit op een of andere manier zal herkennen.
Je bent jong, en dat bedoel ik niet als dooddoener, maar kan me erg goed voorstellen hoe angstaanjagend het moet zijn er in je eentje voor te staan met je 2 engeltjes.

Waarschijnlijk vertel ik je wel iets bekents maar dat deze 2 mensenkinderen zo huilden is omdat ze onmiddelijk reageren op de situaite. Ze voelen precies aan wat er aan de hand is, kunnen dat nog niet op een andere manier uiten en gaan huilen vanwegen het gevoel van ongenoegen. Dat zegt al veel niet waar! Ze pikken feilloos jou stemmingen op en mocht je je afvragen wat je nu eigenlijk voelt dan hoef je eigenlijk alleen maar naar hun te kijken en te luisteren , dan heb je antwoord!!

Het is neem ik aan logisch dat je moeder enzo boos en verward zijn, zij zien wellicht wat objectiever als jij wat er aan de hand is, wat er werkelijk gebeurd.

Psychopaten zijn enorme charmeurs, dat is minder charmant als je bedenkt dat het gecalculeerd gedrag is, voorbedacht dus!

Je eigen gevoel kan je vertellen hoe het zit maar daar moet je dan wel naar ( leren ) luisteren. Het verschil tussen wat je emotioneel voelt en wat er voorgevoelens zijn is lastig en vergt een tijd om goed te onderscheiden. Daarna moet je dan nog leren het goed toe te passen. Moeilijk dus! En toch..ik ben er echt van overtuigd dat ook jij weet wat goed is en niet..Wat zegt jou gevoel?

Wat ik je nog mee wil geven;
Een van de meest waardevolle lessen die het leven je kan geven is; Bij twijfel niet doen...
Als je er dus aan twijfeld er goed aan te doen bij hem terug te gaan doe het dan niet!
Als iets goed is dan zou je tenslotte niet twijfelen......

Ik raad je aan de artikelen hier op dit forum te lezen over manipulatie en stalken...Waarschijnlijk zul je daar best wel veel aan hebben..
Sterkte Tureluur en weet dat je hier altijd welkom bent.

Groetjes Mea.

Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor tureluut op ma 31 mei 2010 22:49

ik twijfel van smorgens tot s avonds ma nu is t weer zo moeilijk om te zien en te geloven dat dit allemaal gespeeld is.
toen ik weg ging lukte me dat beter
ik heb heel veel aan dit forum en herken heel veel van de verhalen
maar t is zo moeilijk om eruit te komen en hou t nooit ni vol :(
t is ni dat ik ni wil zoals de meeste zeggen of dat ik ervan hou dat hij mij pijn doet helemaal ni want as hij zou zeggen morgen ik vertrek zou ik da ni erg vinden.
maar het hele gevecht as ik weg ga bij hem kan ik blijkbaar ni winne.
hoe is t jullie gelukt en duurt t lang voor hij weer in zijn oude patroon vervalt?
en is er echt geen kans dat deze mensen kunnen veranderen as je hun es goed dooreen hebt geschud?
T is zo moeilijk te vatten dat dit allemaal gespeeld is das toch bijna onmogelijk zo leven?
ik weet t allemaal ni t is zo moeilijk t liefst zou ik nu ergens ver weg van alles en iedereen willen zijn ma ja das ni mogelijk he
maar was t niet immens moeilijk om van zo een persoon weg te gaan t is precies asof ze je beter kennen dan jij jezelf
tureluut

Berichtdoor an op wo 02 jun 2010 16:28

Hoi .
Op al deze vragen kan alleen de tijd antwoord geven, hopen mogen we altijd .
Het is heel moeilijk om van een partner los te komen vooral als er ook kinderen bij betrokken zijn.
Ik kan alleen maar je het beste wensen en hopen dat het nu goed gaat.
Probeer hier te blijven komen en schrijven, dan weten we hoe het met je gaat.

an
an

Berichtdoor tureluutj op wo 02 jun 2010 17:54

hey an
bedankt voor je reactie
ik moet eerlijk zeggen dat t tot nu toe nog altijd redelijk goed gaat en hij is nog steeds rustig
maar doordat ik weer zoveel mensen heb teleurgesteld voel ik me echt schuldig
t is gewoon zo moeilijk om te kiezen en een besluit te nemen
ik blijf zeker op dit forum komen want vind t echt een fijne plaats
en vind t zo sjiek om te lezen hoe t mensen toch is gelukt uit zo een moeilijke relatie te stappen
maar doordat ik nu kindjes heb zal ik hem aktijd moeten blijven zien of blijf ik in contact via de kindjes
en das ook iets wat ik zo moeilijk vind as ik ooit de kracht en t doorzettingsvermogen vind er een punt achter te zetten.
zoals hij elke keer reageerd lijkt t mij zo onwaarschijnlijk dat die mij ooit zal gerust laten
of laat staan mij ooit laat gelukkig zijn met een andere man...
Dan gaat mijn leven toch moeilijk blijven en wss nog moeilijker
pfff ik weet t allemaal niet ik weet alleen dat t zo moeilijk is om die knoop door te hakken
tureluutj

Berichtdoor an op wo 02 jun 2010 19:44

Hoi tureluutj.
Zeker is het allemaal moeilijk, en ja we stellen altijd wel iemand teleur met onze beslissing. We zullen het voor een ander nooit goed kunnen doen, maar dat hoeft ook niet we moeten doen wat we zelf willen en waar wij rust mee vinden.

Ben blij dat hij nog rustig is en hoop dat het ook zo blijft, maar hou er rekening mee dat het zo veranderen kan. Ik wil je helemaal niet bang maken hoor, maar blijf opletten en laat je niet teveel meesleuren in het leuke en fijne, wat hij nu laat zien.

Probeer aan de mensen die je teleurgesteld hebt uit te leggen waarom je deze beslissing hebt gemaakt als je de kans krijgt. Dan blijft er altijd een deur voor je open, als je die nodig mocht hebben.
Je hebt gelijk dat de kindjes jullie altijd zullen verbinden maar ook hun worden groter en krijgen steeds mee mee.
Zijn de kindjes nu wel weer rustiger want dit alles is voor hun ook heel wat hoe klein ze ook zijn.

an
an

Berichtdoor Wubba op wo 02 jun 2010 19:54

Hoi, heb je verhaal gelezen en voel je alsjeblieft niet schuldig. Als je nu bezig gaat met je schuldgevoel houd dit gevoel je misschien tegen als je uiteindelijk toch besluit om weg te gaan. Je wordt klem gezet en dat maakt het moeilijk om aan je besluit om weg te gaan vast te houden. Dit kun je misschien uitleggen?

Ik las ooit zoiets als 'Je intuitie fluistert en de ander schreeuwt. Mocht je toch weer moeten besluiten om weg te gaan, besef dan dat weg gaan en los komen moeilijk is, maar je er uiteindelijk echt geen spijt van krijgt als je naar jezelf luistert.

Hel veel liefs en sterkte,
wubba
Wubba

Berichtdoor Mea op wo 02 jun 2010 22:23

Hallo Tureluut,

Voel je niet schuldig hoor, mensen vinden altijd dat je hun iets verplicht bent...Uiteindelijk bepaal jij in jou leven wat er wel en niet gebeurd, en niemand anders...Zelfs hij, je partner niet!!...

Je stelt een aantal vragen waar lastig op te antwoorden is.
Ten eerste kennen wij hem niet. We kunnen enmogen geen diagnose stellen en dat maakt het wat lastiger idd.
Daarbij zijn de antwoorden op jou vragen nou niet dat wat een mens zou willen horen..
Ik ga het toch doen omdat we hier zo eerlijk mogelijk willen zijn en je het respect verdient om een eerlijk antwoord te krijgen.

We gaan er dan vanuit dat je echt weet dat hij een psychopaat is, bv omdat je de checklist van Dr. hare er op na hebt gekeken.

Een van de vragen die je stelt is; kan hij dit echt spelen?

ja Tureluut dat kan hij. Zelfs al duurt het langer als een jaar, dan nog kan hij dat.
Wij gaan van onszelf uit, denken dan van....mmm misschien als ik mijn best zou doen hou ik dat een dag vol.. vervolgens vullen we dan in voor anderen dat die dat net zo zouden hebben. Mis, want en psychopaat meet met een andere maat... Er is bv geen besef van tijd en ruimte. Dat wil niet zeggen dat hij niet weet wat voor dag het is, of hoe laat ...het wil zeggen dat het niet zoveel uitmaakt hoe lang iets duurt... Wij zijn iets dan een keer zat... hun niet, ze kunnen eindeloos doorgaan.
Er komt echter een moment dat ze hun masker weer af zetten en hun ware gezicht weer laten zien...
Meestal is dat als het doel voor hun bereikt is. Dat doel is dan afhankelijk van de situatie.

Om eens een paar voorbeelden te geven;
Een psychopaat is aangenomen na zijn sollicitatie en krijgt een proeftijd..3 maanden, een half jaar of een jaar...
Zijn proeftijd zal hij echt zijn best doen en de chef/baas laten zien hoe een aardig, charmant en voorkomend mens hij is...Hij is daarbij hulpvaardig en sociaal, heeft humor en zelfs met de grootste eikel op de werkvloer kan ie het best vnden.
Eenmaal de proeftijd voorbij en het vaste contract getekent gaat het masker af en komt er een persoon te voorschijn waar niet mee te werken valt. Grote monden. betweten, kankeren op collega;s en degenen die hij niet mag n niet kan gebruiken vor zijn eigen doelen maakt hij het leven zo zuur dat het geen doen meer is. Fouten schuift hij af op een ander en roddelen bij degene die hem hogerop kunnen brengen is aan de orde van de dag.
Het doel was hier de vaste aanstelling. Tot op het moment dat hij deze nog niet had, deed dit persoon zich voor zoals men zou verwachten, eenmaal het doel bereikt en hij laat zijn ware aard zien.

Maar ook binnen een relatie;
Iemand heeft een relatie met een psychopaat en voelt zich gekleineerd, mishandeld, geisoleerd en gehersenspoeld. Financien worden beheerd door de psychopaat en er is geen zicht op een moment van ruimte. De psychopaat laat een gelegenheid onbenut om je te kleineren en te beledigen,en je komt op een punt dat je eigenlijk niet anders meer kunt dan weggaan. Dat is moeilijk omdat je zo geisoleerd bent en geen geld hebt. Je weet niet waar je heen moet en de moed ontbreekt je ook omdat je zelfbeeld volkomen is weggevaagd en je ervan overtuigd bent dat je niets goed kunt doen...Toch vind je ergens nog een restje moed dat voldoende is om toch te vertrekken.
Dan begint het....;

De psychopaat zal niet rusten voor dat hij je gevonden heeft. Dit dan met inzet van de meest mogelijke en onmogelijke middelen... Hij gaat dan via familie, vrienden, werk, mailadressen en telefoonummers te werk en gaat net zo lang door tot hij mensen aanspreekt en vraagt waar je bent. Daarbij zal hij dan afwisselend dreigend zijn en smekend....tot tranen toe bewogen. Hij zal dreigen hun iets aan te doen en dan weer zal hij ze smeken hem in kontakt te brengen met je..zal zeggen dat hij ongelooflijk veel spijt heeft en erbij vertellen wat hij allemaal fout gedaan zou hebben... de mensen krijgen medelijden en zeggen dan ook;'iemand kan dit niet spelen'..en geven hem het adres of brengen hem in kontakt met jou.... Als dit allemaal niet lukt dan gaan ze over op machteloosheid en erger...bv zoals bij jou het verhaal de wereld in helpen dat ze doodgaan of een familielid is gestorven....uitersten dus...
Eenmaal in kontakt met jou zal een psychopaat precies dat doen wat hem voor ogen staat...jou weer in zijn macht krijgen.. Dat gaat dan weer via manipulatie; hij zal zich precies zo voordoen als dat jij dat wenst of waar jij gevoelig voor bent. Vergeet niet dat deze man je goed kent, misschien wel door en door...Heeft je in allerlei situaties meegemaakt en waarschijnlijk heb jij hem op diverse manieren allang laten weten wie jij bent en wat jij aangenaam vindt. Bv door hem dat te laten weten op intieme momenten..of wat je hebt laten zien als hij boos en onredelijk was...
Hoe dan ook hij zal dit gedrag volhouden totdat hij denkt weer de volledige grip te hebben op jou en de situatie.
Als je dan weer op het punt komt van weggaan en stel dat je dan idd weer weggaat , dan begint alles weer van voren af aan.... Hij zal je vinden en vervolgens stalken tot jij weer murw bent.. Dan gaat hij weer in zijn charme offensief en is het kringetje weer rond...
Steeds precies dat doend wat hij denkt dat nodig is in een gegeven situatie. Als dat is dat jij angstig moet zijn, dan zal hij dreigen..als hij je zachtheid nodig heeft, dan zal hij je charmeren, als hij het via de kinderen moet spelen dan zal hij de beste vader zijn die je je maar zou kunnen wensen....
Maar altijd alleen met zijn doel voor ogen en totdat dit doel bereikt is.

Je vraagt of er een verandering kan komen..een echte, blijvende verandering...

Die kans Tureluut, is nihil....
Dit komt omdat ze opeen ander manier denken als wij...Ze leren alleen als het voor hun eigen voordeel is....Bv hoe ze jou kunnen manipuleren, maar niet wat het goede zou zijn.
Daar is bv empathie voor nodig; inlevingsvermogen. Er is binding nodig... zodat ze een diepe emotionele binding aan kunnen gaan met mens of dier of ding... dat hebben ze niet. Dan is er nodig dat er besef is van tijd en ruimte.. Dat is onmogelijk voor hun..dus of ze nu en dag bij je zijn of 10 jaar..het is ze in feite om het even...het gaat erom dat zij in het middelpunt staan en jij bent een middel daartoe. Het is nodig in een samenlevingsverband dat je iets over hebt voor de ander, nee kunt zeggen tegen jezelf; dat is er niet omdat ze gewoon niets willen aantrekken van de ander, hun willen de macht, hoe dan ook.
Als er iemand een been mist en geen goeie prothese heeft, dan verwacht je niet dat dit mens een marathon gaat lopen. Als iemand een arm heeft dan verwacht je niet dat dit mens iets doet waar 2 armen voor nodig zijn...zo is het hier net zo... De hersenen zijn anders gebouwd, verbindingen kunnen niet gemaakt worden, hormonen die nodig zijn, om die verbindingen tot stand te brengen zijn er niet.. Ze kunnen deze dingen echt niet.. Ze kunnen ze tijdelijk na doen..dat wel..imiteren, maar dat is niet echt van binnen uit.

Wij hebben dan de neiging als we dit gaan beseffen om medelijden te hebben, daarmee uitgaand van onszelf. Hun weten niet beter, kennen niet wat wij kennen dus zijn ook niet zielig. Ze missen het niet. Ook hebben hun wel de keus betere mensen te worden, maar hun narcistische deel houdt dat weer tegen.

Je stelt ;' kan ik dit ooit winnen?'..
Nee, dat denk ik niet!!
Dat betekent niet dat je machteloos bent, het betekent dat je misschien het gevecht niet aan moet gaan......

Ik begrijp het hoor als je nu met je wenkbrauwen omhoog zit te schudden met je hoofd.. Het lijkt ook en rare opmerking toch!

Toch bedoel ik het precies zoals ik het stel.... Ik ga nu dingen tegen je zegen die lijnrecht kunnen staan tegenover wat je altijd hebt gehoord en aangenomen...Het zijn dingen die het nadenken wellicht eens waard zijn en misschien kom je wel tot eigen conclusies die niet gelijk staan aan wat algemeen gesteld wordt...

Het is ontzettend moeilijk een relatie te verbreken en nog veel moeilijker als er kinderen zijn. In jou geval zijn het ook nog eens babietjes van net een paar maanden oud. Je hele leven ( en nog denk ik ) hoor je al dat vaders recht hebben op hun kinderen en de kinderen recht hebben op hun vader. Dat klopt normaal gesproken ook...zelfs als men zegt dat dit nodig is voor de ontwikkeling van een kind dan is dat idd zo..
De vraag is nu of dat in geval er een psychopatische vader is, ook zo is... De vraag die je dan moet stellen zou best eens anders kunnen zijn; Is deze vader wel degene die goed is voor de kinderen..ZIjn mijn kinderen idd beter af als ze kontakt houden met de vader?

Als het antwoord nee is.... dan betekent dit dat er ook andere normen zijn die volgen.. Je zou idd kunnen verdwijnen dan.. je kunt jezelf dan met een gerust hart ontslaan van die norm.
De stelregel wereldwijd is; NO CONTACT.
NO CONTACT is nl de enige manier om niet te strijden met een psychopaat. De strijd die je aangaat is er nl een van een kaliber die wij niet kunnen winnen. Zolang jij een geweten en emoties hebt, mee kunt voelen met anderen, niet alleen en uitsluitend egoistisch en egocentrisch kunt denken, niet kunt liegen, bedriegen en manipuleren, niet in macht en heersen kunt denken dan verlies je het altijd!

Psychopaten zijn wat ik altijd noem; meester psychologen.
Er komt een moment idd dat ze je beter kennen als dat jij jezelf kent. Dat komt omdat ze niet emotioneel betrokken zijn bij jou, Ze observeren je op een calcullerende manier, altijd uit op eigen gewin. Iedere blik van jou verteld hun iets over wat je voelt, wie je bent, waar je gevoeligheden liggen. Zelfs als jij er niet eens erg in hebt dat je iets laat zien...
Dit observeren hebben ze vanuit hun vroegste jeugd geleerd en getrained en daar zijn het dan ook meesters in.
Omdat jij dit niet zo hebt geleerd, niet op deze manier althans, zul je ook daar een achterstand hebben en dus zal hij het ook op dat punt altijd van je winnen.

Dit alles, Tureluut, zeg ik niet om je te ontmoedigen..in tegen deel!!
Ik zeg dit om je een realistischer beeld te geven van wat er kan gebeuren als een psychopaat aan het werk is.
Er zijn altijd manieren om uit de situatie te komen, jezelf sterk te maken en je zelf en de kinderen te beschermen...
Net als wat we hier altijd zeggen; JIJ hebt de macht in jou leven..ook als je dat zelf (nog) niet door hebt....

Ik ben heel blij dat je veel aan dit forum hebt, daar is dit forum voor opgezet om mensen zoals jij een luisterend oor te bieden en en wijze raad mee te mogen geven.
Tot de volgende keer dus.....

groetjes Mea.

Mea
Site Admin
Site Admin

VorigeVolgende

Keer terug naar relaties met psychopathie