Free Website Templatesphpbb3 styles

Woef,

Heb je een relatie met iemand die psychopathie heeft.; Man, vrouw, vriend, vriendin maar ook bv een collega dan kun je hier je verhaal vertellen. Met elkaar zullen we steeds beter leren begrijpen hoe met deze stoornis om te gaan.

Moderator: faith

Re: Woef,

Berichtdoor Wubba op do 17 nov 2011 08:16

Dat onberekenbare mensen door hun gedrag anderen afhankelijk/verslaafd maken is een bekend. Ik denk dat het uiteindelijk je zelfvertrouwen en eigenwaarde zijn die je doen besluiten om je af te keren van dit soort mensen. Deze eigenschappen zijn helaas niet per strekkende meter te koop :)

Er is wel eens een proef geweest met dieren; druk op een knop en je krijgt eten. In de kooi waar het eten altijd kwam na een druk op de knop was rustig, dieren wisten waar ze op konden vertrouwen. In de kooi waar dan wel en dan geen eten kwam, na een druk op de knop, was onrustig, de dieren bleven maar op de knop duwen.
Wubba

Berichtdoor Mea op do 17 nov 2011 13:12

Hallo Woef,

Waarom zou je niet om een beetje hulp en steun kunnen vragen Woef, dat mag hier hoor!!
We kennen het gevoel van als een magneet terug getrokken te worden naar de p in ons leven denk ik allemaal wel. Dat geprogrammeerd zijn dat Wubba noemt is de spijker denk ik helemaal op zijn kop!!
Velen benoemen het als dat het een verslaving lijkt en dat is herkenbaar toch.
Maar net als bij een verslaving aan een stof ( drugs of drank, of aan gamen en gokken) is het een hard gelag om van die verslaving af te komen.

Wat erbij komt, (denk ook bij jou al vul ik nu heel erg in.....) is dat als je van huis uit erg gewend bent aan negatieve energie je die nodig lijkt te hebben om te kunnen functioneren.
Gewend zijn op de toppen van je tenen te lopen om de goede, lieve vrede te bewaren, je te voegen naar de wensen en nukken van de ander laat je bijna gehandicapt achter wat betreft het 'normale' leven.
Wat is dat; ontspannen rond kunnen lopen en bedenken wat je zelf wilt en goed voor je is?
Ooit, lang geleden, heb ik voor het eerst een periode van 2 a 3 weken gekend dat er niets gebeurde, gewoon dagen waarin geen heibel was, geen acute zaken afgehandeld moesten worden, niemand chagerijnig of agressief, alles ontpannen en gezellig....
En ik heb me daar toch een paniek gehad zoals ik nooit daarvoor of daarna meer heb ervaren!
Voor mij voelde het helemaal niet goed, had er de creeps van op een niet mis te verstane manier en liep constant te zoeken naar waar de grote klap vandaan zou komen. Dacht dus dat het een soort stilte voor een orkaan met tsunami en vulkaanuitbarsting met aardverschuiving zou opleveren. Was er dus van overtuigd tot in mijn cellen dat het nu toch echt erop of eronder zou worden.
Niets van dat alles.....gewoon niets.
Ik kon er niet mee omgaan, liep over mijn schouder te kijken en werd super achterdochtig naar alles en iedereen en natuurlijk was ik bloednerveus.
Het heeft heel lang geduurd voordat ik daar mee om kon gaan. Moest mezelf daarin opvoeden als het ware of zoals ik het elders ook wel noem; deprogrammeren en herprogrammeren.
Wat ontspanning was wist ik helemaal niet laat staan dat ik ermee om kon gaan.
Mezelf op de voorgrond plaatsen in mijn eigen leven of iig iets meer in het zicht krijgen heeft de nodige moeite gekost.
Toch is het gelukt en ik zou voor geen prijs terug willen naar die tijd.

Het heeft wel het een en ander opgeleverd aan levenservaring en kennis.
Van die ervaringen uit probeer ik oa dit forum vorm te geven en als het even kan de beste raad mee te geven die ik maar kan bedenken.
Ergens anders vertel ik je dat bv bij ;'wat nu....' het een en ander staat wat je goed kan helpen.
Natuurlijk heb je het recht je eigen weg te gaan ook in deze maar aan de andere kant; waarom zouden we ieder voor zich steeds opnieuw het wiel uitvinden als het er al zo lang is en iedereen daar gebruik van kan maken?

Woef, je mag hier komen wanneer je wilt, je mag schrijven zolang en zoveel als je wilt en kunt en wij willen 'luisteren' naar je door te lezen wat je schrijft.
Je mag ook om hulp vragen of om anderen hun ervaringen zodat je wellicht van daar uit zelf op ideeen komt die toepasbaar zijn in jou leven.
Het enige dat we niet voor je kunnen ( en mogen) doen is jouw leven leiden en jouw keuze maken.

Kop op Woef, doorgaan nu. Iedere dag is een stap dicherbij de bevrijding en je kunt het!!!

groetjes Mea.
Zet een scherm met een neutrale site open, als je deze site weg klikt schakel je over op het andere scherm
Tijdelijk geheugen wissen; menu-extra-internet opties-tabblad algemeen- klik knop bestanden verwijderen.

team mailen;psychopathie123@live.nl
Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor workinprogress op do 17 nov 2011 16:32

Beste Woef,
Ik heb zojuist een tamelijk lange reactie gegeven, maar zie dat hij niet geplaatst is. Ik ben gast. Zal het laten nogmaals proberen.
Groetjes workinprogress.
workinprogress

Berichtdoor Mea op do 17 nov 2011 21:21

Hallo Workinprogress,
Het is idd zo ie zo waar dat een bericht geplaatst door een gast eerst goedgekeurd moet worden door de operator/ beheerder.
Dit is niet omdat we niet van gasten houden, dat doen we wel maar omdat er een tijdlang enorm veel spam geplaatst werd en we daar uren per dag nee bezig waren die te verwijderen.
Ik zie echter geen ander bericht van jou als deze en wil je dan ook uitnodigen nogmaals je bericht te schrijven en te plaatsen. Zodra ik zie dat het bericht er is zal ik dan zorgen dat het zichtbaar wordt op het forum.

Groetjes Mea.
Zet een scherm met een neutrale site open, als je deze site weg klikt schakel je over op het andere scherm
Tijdelijk geheugen wissen; menu-extra-internet opties-tabblad algemeen- klik knop bestanden verwijderen.

Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor woef op vr 18 nov 2011 10:44

Op voorhand reeds bedankt, Workinprogress, maar voel je volledig vrij, hoor. Overigens, vind ik Workinprogress een schitterende naam !! :)
Een naam die voor de meeste mensen het geval is en die ons eigenlijk onderscheid van de P.'s, die alle therapieën, medicaties, scheidingen, verlies van mensen,...ten spijt, nooit schijnen te "progressen". Jammer maar helaas.
woef

Berichtdoor Workinprogress op vr 18 nov 2011 14:55

Beste Woef,
Bedankt voor je compliment. Met "Workinprogress" wil ik aangeven dat ik er nog lang niet ben. Ik heb 21/2 week geleden gebroken met een P. en heb het er nog heel moeilijk mee. Veel herkenning in jouw verhaal wat betreft depressiviteit, geen grenzen hebben, opvoeding. Ook de angst - de overtuiging haast - terug te zullen vallen. Soms word ik er bijna 'gek' van. En dat terwijl je WEET dat hij (in jouw geval zij) gif voor je is en je voor jezelf tientallen (zo niet honderden..) 'bewijzen' hebt van het feit dat diegene slecht voor je is.
Gisteren heb ik een lange reactie gegeven waar iets mee mis is gegaan en die ik nu niet zo 1-2-3 meer kan reproduceren. Ik was toen helemaal 'in the mood'. Nu niet, dus dit zal zo lang niet worden. Sorry. Wel wil ik je een hart onder de riem steken. Woef: weet dat er heel veel mensen 'in hetzelfde schuitje zitten' (of záten, want ooit behoort het louter tot het verleden!!). Het is erg dat er zoveel P'en rondlopen en dat ze zoveel slachtoffers maken. Je zou heel de wereld voor ze willen waarschuwen omdat je niemand de ellende gunt waar je zelf in zit en waar je dwars doorheen zult moeten gaan. Soms dringt alles wat er gebeurd is nog niet in zijn volle omvang tot me door. Het is simpelweg te pijnlijk denk ik om het allemaal 'te kunnen vatten': je verdriet, wanhoop, frustratie, pijn en niet te vergeten je eigen aandeel in het geheel in de zin van "waarom heb ik niet eerder.....", "waarom ben ik niet...", etc.
Ik had eerder al een stukje van jou gelezen meende ik waarop ik wilde reageren (want ook daar herkenning/raakvlakken, misschien vanwege de fase waar we in zitten), maar dat kon ik niet meer vinden. Inmiddels wel, onder "Wat nu". Ik kom er t.z.t. nog op terug.
Groetjes, Workinprogress.
Workinprogress

Berichtdoor Mea op vr 18 nov 2011 19:54

Hallo Workinprogress,

Ben blij dat je alsnog de moed hebt gekregen om weer een bericht te schrijven. Zoals je ziet is het deze keer dus wel gelukt!

Het is iedere keer toch weer verdrietig te merken hoeveel mensen zo tot het bot toe bewerkt zijn door p's.
Ik kan je vertellen dat de tijd en je eigen inzet veel goed zullen maken en je er uiteindelijk als sterker, wijzer en als mooier mens uit zult komen maar daar heb je op dit moment niet heel veel aan.
Je uiten helpt!
Of je nu lid wilt worden of niet, je mag hier altijd je ervaringen komen delen en op anderen reageren. Kijk wat je eigen behoeften zijn en
wat voor jouw goed voelt.

Groetjes Mea.

Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor fee.huizen op vr 18 nov 2011 22:26

Lieve Woef,

Al een aantal keer wilde ik een reactie schrijven. Telkens kwam er iets tussen waardoor ik mijn laptop weer aan de kant moest schuiven. Ben lekker aan het genieten van the voice dus hou het voor nu een beetje kort, bovendien wil ik me aansluiten bij wat Mea en Wubba al schreven. Baal tegelijk want ik wilde zo graag van alles schrijven van de week al.
Wat Mea uitgebreid en herkenbaar beschrijft, ervaar ik nu soms met perioden, die stilte voor de storm. Dat het scary is als je een tijdje niets dan stilte en rust ervaart is raar maar waar. Als vanzelf als hij te aardig doet of het is kalm gaat er een radartje werken, wat komt er ? Welk plan broedt P. uit.??? :x
Woef, hoe je het verwoord, in een vergelijking met een kapitein op een schip.....Wat schitterend gevonden en wat een duidelijk voorbeeld. Het treft geen blaam, je hoeft je niet te schamen of te verdedigen dat je af en toe nog verlangt naar P. Het is een plus dat je open staat om mensen te helpen, gevoel hebt en menselijk bent. Bovendien heeft een P. mooie charmes om in de strijd te gooien en trappen we er weer in. En ja ik denk dat het normaal is dat je niet meteen kan loslaten en je je toch weer laat inpakken omdat juist een P. daar zo goed in is. Verder denk ik dat veel van de slachtoffers weinig zelfvertrouwen hebben en (misschien uit jeugd) gewend zijn te moeten aanpassen aan wensen van anderen en gewend zijn overheersd te worden. Dat patroon zit misschien al eerder in je leven ? Bij mij herken ik dat zeker. Ik mocht als kind geen keuzes maken, dominante ouders, misbruik en pesten. Geleerd te schikken naar een ander en niet geleerd voor mezelf op te komen. Daarna leken dominante overheersende mannen veilig. Onbewust vond ik mannen die mij onder de hoede namen, keuzes voor mij maakten, het tegen de wereld leken op te nemen voor mij aantrekkelijk. Ik liet toe dat ze jaloers en bezitterig werden, mijn leven bepaalden en overnamen. Ik werd een schaduw van P. en een schaduw van mezelf. Het is makkelijk dat je geen keuzes hoeft te maken en op een ander kan leunen en het lijkt zo lief. Dat je daarmee de ander permissie geeft een draaiboek te schrijven van jouw leven is natuurlijk bizar. Het gebeurt echter in kleine stapjes dat je de touwtjes uit handen geeft, zonder dat je het in de gaten hebt.....Dat is het enge. UIteindelijk zit je in een visieuze cirkel die je haast niet kan doorbreken en die haast onzichtbaar is en blijft. Je wordt steeds meer afhankelijk, het voelt veilig, het voelt prettig aan de ander te kunnen leunen. De P. krijgt steeds meer macht en bepaald steeds meer hoe je leven geleeft wordt.
Dat je je bewust bent geworden dat de P. relatie niet goed voor je is, echt super :P
Volgende stappen zijn dan verwerken, loslaten. Je mag verdrietig en boos zijn toch......en probeer af te checken of je kunt werken aan jezelf verstevigen. Jouw grenzen en zelfvertrouwen moeten rotsvast worden. Wie ben jij echt en wat wil jij ? Hoe ga je dat respect tonen aan jezelf ? Dat kun je niet in een paar weken, dit kost tijd. Waar je hakt vallen spaanders. Fouten maken mag. Woef respect voor de stappen die je al genomen hebt en respect voor jouw als mens. Ik weet zeker dat jij ook ontzettend veel kracht hebt, diep die op uit de put want het is er. Het ligt voor het grijpen, gewoon even zoeken. Dat je je niet super voelt is ,....... Zoals al eerder gezegd, je moet het zelf doen maar gedeelde smart is halve smart.

Ik wilde het kort houden maar het forum is verslavend en zo zit ik toch weer heerlijk op te gaan en dat voelt ook goed.
Sterkte en laat je niet uitglijden en wegglippen.
Zoek ontspanning, rust en geniet van natuur om je heen en van de mensen en dingen om je heen die je goodfeeling geven.
lfs Fee
fee.huizen

Berichtdoor woef op zo 20 nov 2011 23:52

Hé zeg, als ik jullie reacties lees, krijg ik vaak een warm gevoel, hebben jullie dat ook ? Alsof ik me eindelijk mag uitdrukken in wat ik meegemaakt heb en gevoeld heb, zonder daar op mijn vingers getikt voor te worden.
Maar toch heb ik ook een paar eigenschappen die minder fraai zijn maar dat hebben we allemaal, zeker ? Ik probeer daar nog continu aan te werken en dat schijnt nog te lukken ook :) . Da's nu net wat een P. nooit ofte nimmer doet want waarom zou hij/zij ??
Nu ga ik een antwoorden op de vragen die Mea me stelde :
1) of ik vanuit mijn opvoeding negatieve energie nodig heb om te kunnen functioneren :
Het heeft lange tijd en vele therapie-sessies geduurd vooraleer ik besefte dat ik een té hechte band met mijn moeder had. Ze claimde me (zonder dat ze zich daarvan bewust was) omdat ze niet gelukkig was in haar huwelijk en ik diende om de leegte op te vullen. Daardoor ervaarde ik een enorme druk om aan de verwachtingen van mijn moeder te voldoen. Die waren : een fijne vrouw worden die goed kon het huishouden doen en een fijne man zou ontmoeten en haar (mijn moeder) dan leuke kleinkinderen kon geven. Ik had daar zelf totaal geen zin in : vrouwelijke huishoudelijke taakjes wou ik niet leren, mannen ontmoeten : no way ! Kinderen krijgen : definitely not !! Maar ik zag mijn moeder graag en ik heb dus verzwegen dat ik op vrouwen viel. Pas tijdens mijn eerste relatie heeft ze het per toeval ontdekt en ze was daar hééél verdrietig om...Doordat mijn moeder me bij alles bij het handje hield en ik me die vertroetelarij wel liet gevallen (hoe zijn kinderen, hé!) heb ik amper stilgestaan bij het ontwikkelen van een sterk zelf-gevoel en onafhankelijkheid. Negatieve energie heb ik niet vaak gemerkt, toch niet wat mezelf betreft, maar er waren wel dikwijls spanningen tussen mijn ouders en dan had ik het gevoel dat mijn moeder steevast verwachtte dat ik hààr zijde zou kiezen. Wat ik ook deed want ik geloofde haar in alles en zag mijn vader als iemand die jaloers was op zijn kinderen. Nu heb ik een goede band met mijn vader en kan ik hem deels begrijpen dat hij zijn kinderen als 'rivalen' beschouwde, want doordat moeder alle aandacht aan de kinderen schonk, moet hij zich afgewezen gevoeld hebben.
2) of ik wist wat ontspannen rondlopen was en of ik me nu kan ontspannen zonder dat er 'iets' (dramatisch) aan het gebeuren is :
Ik heb gespeeld zoals alle kinderen, maar naarmate ik opgroeide, stelde ik me veel ernstige vragen en piekerde ik vaak...wat is de wereld...wat doe ik hier....
woef

Berichtdoor woef op ma 21 nov 2011 00:04

...wat wil ik aanvangen met mijn leven...waarom is de wereld zo wreed, welk nut heeft dat...Vragen waarmee ik in mijn hoofd zat toen ik nog relatief jong was, nog een tiener. En dan zag ik andere tieners de Joepie lezen en Abba beluisteren en armbandjes bewonderen en dan wist ik dat ik 'anders' was.
Nog steeds vind ik het heel moeilijk te ontspannen :in mijn hoofd ben ik voortdurend aan het denken. Zodoende ik dat 'denken' dan maar als een ontspanning ben beginnen cultiveren : ik lees veel over psychologie, filosofie, religie, het ontstaan van de wereld, enz..Soms heb ik daar ook echt genoeg van maar toch blijft dat me boeien.
3) of ik met een dubbel gevoel zat toen de P. bij me introk :
Ja toch wel, maar ik was toen nog erg verliefd op haar en ik hoopte stiekem dat het nog iets kon worden...ik heb dus ook mezelf belazerd en tevens was mijn aanbod ook uit eigenbelang, wat niet zo netjes is, achteraf bekeken.
4) of ik nu nog met P. samenwoon :
Nee, al hebben we de afgelopen jaren vaak in elkaars huis gezeten, soms wekenlang. Maar samenwonen, daar is nooit geen sprake meer van geweest en ik wist ommes goed genoeg dat zij van de ene bloem naar de andere fladdert. We wonen wel in dezelfde gemeente en zelfs al zou ik haar willen vermijden ; ik kom haar af en toe tegen bij de supermakt, op café,...
5) of ik mijn grenzen heb leren aangeven tijdens mijn opvoeding :
Totaal niet. Ik wist niet eens dat dat moest. Ik wist niet eens dat er grenzen bestonden. Ik ging dan ook soms over de grenzen van anderen, omdat ikzelf grenzeloos was en geen grenzen stelde. Ik dacht dat dat normaal was.
6) of ik bevriend wil zijn met een P.:
Tjonge...ik weet niet of dat haalbaar is. Echte vriendschap is met een P. niet mogelijk, het laat hem immers koud wat je voelt of denkt of doet (zolang het
woef

Berichtdoor woef op ma 21 nov 2011 00:08

...de P. niet rechtstreeks aanbelangt). Ik denk dat ik enkel een contact met de P. kan hebben als ik geen wederkerigheid verwacht, geen 'normaal' menselijke omgang, geen interesse in mijn persoon...maar tja...wat heb IK er dan nog aan, nietwaar ? Toch, ik schreef het reeds eerder, ik heb nog steeds het gevoel dat ik haar niet in de steek mag laten...Contact zal denk ik, enkel mogelijk zijn als ik geen gevoel toon aan haar (hetwelk dan ook) en ik niet te veel gevoel toelaat bij mezelf . Of dat zal lukken, zal moeten blijken. Ik hou jullie op de hoogte.
Weer een hele boterham.
Laat het jullie smaken ! :lol:
woef

Berichtdoor fee.huizen op ma 21 nov 2011 14:21

Een openhartige reactie, fijn dat je die met ons wil delen. Helpt het jou ook door de dingen uit verleden of bij jezelf te zien dat je er anders tegenaan kijkt ? Ik bedoel te zeggen, bij aanvang wees ik eerst naar P., hij heeft dit en dat gedaan en hij heeft schuld. Dit lost niets op en maakt het niet beter. Nu kijk ik naar mezelf, waarom liet ik het toe en waar komt dat door ? Dat is een weg om jezelf te veranderen. Een ander verander je niet dus een betere wereld begint bij jezelf. Signalen zien in vriendschappen en relaties en er iets mee doen. :)
lfs Fee
fee.huizen

Berichtdoor woef op vr 25 nov 2011 23:15

Hallo allemaal ,

Eerst even aan Fee : ja hoor, Fee, ik sta geregeld stil bij wat ik doe en wat ik misschien nog kan verbeteren. Maar om eerlijk te zijn : veel progressie kan ik niet meer maken, denk ik. Het lijkt altijd vreemd wanneer je jezelf op een goed blaadje presenteert, het lijkt op pochen, opscheppen. Maar ik doe het toch even : zowel mijn psycholoog als mijn naaste vrienden zeggen dat ik nu al héél veel zelfinzicht heb, dat ik een goede mix heb tussen ratio en emotie, dat ik een klare kijk heb op mijn tekortkomingen en mijn sterktes, dat ik op een duidelijke en consequente manier met anderen omga. Tuurlijk ben ik geen perfecte mens, maar eerlijk gezegd ben ik best trots op mijn karakter en mijn goede inborst.
Wat me het meeste "last" bezorgd, is dat ik gevoelig ben. En da's een gift maar soms ook een minder goed geschenk. Vele mensen zeggen dat ze gevoelig zijn, maar bij narcisten en psychopaten slaat die uitdrukking op zichzelf : enkel HUN 'emoties' tellen, of van diegenen die ze als HUN bezit beschouwen. Mijn gevoeligheid strekt verder en dus ook naar de wereld, de armen, de oorlogsslachtoffers, de dieren, de mensen in mijn straat, de mensen die je in het journaal ziet. Ik begrijp echt niet dat mensen zo wreed kunnen doen, kunnen zijn....En da's niet enkel van P.'s dat ik dat niet begrijp. Stel : je wil allebei dezelfde parkeerplaats inrijden...sommigen kunnen dan zo de ander uitkafferen....maar ze zijn geen P.'s uiteraard. Maar ik begrijp dat soort 'wreedheden' niet : waarom iemand vernederen, aanvallen, kwetsen,....
Och, 'k ben in een sombere bui, mensen. :cry: 'k Heb mijn P. gezien en 'k dacht dat ik geheel ongevoelig kon blijven. Helaas. Zijn jullie ook zo'n gevoelige mensen ? 'k Denk de meesten wel hé,...daar worden we op 'geselecteerd'. :roll:
woef

Berichtdoor Mea op za 26 nov 2011 21:02

Hallo Woef,

Ik had van de week je berichten al wel gelezen maar nog niet voldoende de tijd gehad om naar behoren te reageren.
Ik vermoed zo maar dat velen je ervaringen zullen herkenen. Zeker wat betreft dat er weinig ruimte voor jou is geweest en je niet hebt geleerd te kijken naar wat belangrijk is voor jou en wat jij nodig hebt. Ieder wel op de eigen manier en in de eigen situatie bedoel ik dan wel he.
Dat betekent dan ook dat er geen grenzen zijn omdat je niet hebt leren kijken naar eigen wens en wil maar je altijd hebt gevoegd naar de ander.
Mag ik dat even koppelen aan wat je later schrijft; je zegt dan dat je niet veel progressie meer kunt maken. Klaarblijkelijk kun je dat niet in het gebied waar je nu in zit, ik vermoed dat dit te maken heeft met de reguliere therapie.
Zoals je wellicht weet is de mens het leven door voortdurend aan het leren dus ook voor jou ligt nog het een en ander in het verschiet.

Je verteld ook dat je gevoelig bent en daar behoorlijk 'last' van hebt.
Ik heb het sterke vermoeden dat de reguliere therapieen daar niet veel mee kunnen.
Je zult moeten leren hoe je je moet afsluiten voor dit soort invloeden. Begrijp me niet verkeerd; dit betekent NIET dat je deze dingen niet meer voelt, het betekent wel dat het niet meer ten koste gaat van jou en jouw energie.

Ben jij wel eens getest wat betreft IQ?

Groetjes Mea.

Mea
Site Admin
Site Admin

VorigeVolgende

Keer terug naar relaties met psychopathie