Free Website Templatesphpbb3 styles

afwijzing

Heb je een relatie met iemand die psychopathie heeft.; Man, vrouw, vriend, vriendin maar ook bv een collega dan kun je hier je verhaal vertellen. Met elkaar zullen we steeds beter leren begrijpen hoe met deze stoornis om te gaan.

Moderator: faith

afwijzing

Berichtdoor Wubba op do 12 jan 2012 15:45

Ruim een maand geleden liep ik vast. Elk jaar heb ik de decemberblues en eigenlijk vier ik kerst het liefst alleen of met de kinderen want dan weet ik waar ik aan toe ben. Deze keer is me duidelijk geworden hoe bepalend dit gedrag is en is geweest in mn leven.

Ik ben zo bang om afgewezen te worden en ik ben het zo vaak! Op zich niet abnormaal maar ik ervaar het zo hevig dat ik er bijna aan onder doorga. De basis van deze emoties ligt in mn jeugd, ik was een ongelukje en heb ervoor gezorgd dat mijn ouders moesten trouwen. Zij hadden een naar huwelijk vol verwijten en negativiteit. Toen ik op een gegeven moment aangaf aan mijn moeder dat ik weg wilde omdat mijn vader mij in elkaar roste, heeft zij aangegeven dat niet te willen doen om bepaalde redenen en mij op die manier gedwongen om het nodige getreiter en meppen te ondergaan.

Hierdoor was ik bang om me te uiten en kon ik lang niet praten over dingen die er echt toe doen. Het is vele malen beter dan vroeger, oa omdat ik weet dat ik wel zal moeten praten. Maar ergens in mij begin ik in een relatie liever over het dopje van de tandpasta ruzie te maken dan dat ik mijn woede laat blijken over eventuele ontrouw. Gevolg; vastklampen aan iemand die je niet waard is om maar niet die afwijzing te horen.

De reden waarom ik er de laatste tijd in vastliep is dat ik er niet tegen kan als mensen zich niet aan afspraken houden. De 1e paar keren gaat prima, maar als het regel wordt dat de afspraak wordt verzet dan komt er een enorm gevoel van afwijzing bij. Zo kan ik er bijvoorbeeld ook moeilijk tegen als vrienden bij aankomst al zeggen dat ze snel weer weg moeten; Pf blijf dan weg! Laat me met rust dan hoef ik dit ook niet te voelen!
Binnen mn relatie brak het me ook op en de drempel om erover te beginnen was er nog steeds wel een beetje; ik zou hierin toch alleen komen te staan net als vroeger. Er toch over begonnen maar wat moet je zeggen? De emoties en het angst hebben om afgewezen te worden is enorm en ik moet daarmee aan de slag zonder in een vlaag van pijn elke relatie af te kappen en veilig alleen te zijn. Voor mij betekende diep van binnen dat een relatie/vriendschap een gevaarlijke situatie kan zijn waarin ik word afgewezen.

Vroeger heb ik het ook weleens opgelost door zelf te doen alsof je een toevallig een gaatje in je agenda had voor die ander, maar dit was 'stoerdoenerij' die ik ook vaak herken bij anderen.
Wubba

Re: afwijzing

Berichtdoor fee.huizen op za 14 jan 2012 22:21

lieve Wubba,

Mag ik je eerst een compliment geven ? Wat goed dat je de vinger op de zere plek kunt en durft te leggen. Dat is al een heel dapper begin. Ik weet niet zo goed wat ik aan zinvols kan zeggen. Ik heb het eerder andersom, ik was erg naief en te enthousiast in nieuwe vriendschappen en dan wordt vertrouwen beschaamd of wordt je soms afgewezen. Het juiste moet er dus ergens tussenin liggen. Het lijkt me wel jammer als je leuke vriendschappen niet durft toe te laten omdat je angst hebt die stap te nemen. Natuurlijk houdt je jezelf voor dat je dan niet gekwetst wordt. Ik begrijp, maar corrigeer me als ik het fout interpreteer, dat je mensen op een afstand houdt zodat je dan op je veilige eilandje blijft en dat nu wil veranderen want je wordt gekwetst door het gemis. Volgens mij lukt het je, dat is hoe ik je inschat Wubba, om te gaan vertrouwen op jezelf. Probeer bij mensen die je ontmoet te kijken naar lichaamstaal en voelen naar wat je intuitie zegt. Zie afspraken eerst als gewoon een eenmalig koffie drinken met iemand, waar geen andere verwachtingen aan hangen dan heb je nog niets te verliezen. In het ergste geval ben je een kop koffie en een uur tijd kwijt. Probeer de persoon te observeren en te luisteren naar je gevoel. Anders dan voorheen hou ik mijn prive zeker de eerste tijd voor mezelf en ook naar de ander toe ben ik minder toeschietelijk. Volgens mij lukt het me dan beter eerst de kat uit de boom te kijken en goed naar mijn gevoel te luisteren of een persoon goed voor heeft. Heb vertrouwen in jezelf en je gevoel. Volgens mij merk je vanzelf hoe iemand in elkaar steekt en kun je na verloop van tijd jezelf toestaan dingen bespreekbaar te maken. Dan kun je stap voor stap jezelf toestaan iemand toe te laten in je leven.
Het is logisch dat je jezelf dit hebt aangeleerd en nodig had als overlevingsmeganisme. Je hebt het al als kind zwaar voor de kiezen gehad en vervolgens foute mensen in je leven getroffen, dat is niet niks. Je kon niet anders. Het is geen makkelijke stap een gedrag dat je je hele leven hebt aangeleerd en eigen is te veranderen. Gun jezelf hier tijd in. Het is op langere termijn heel mooi als je jezelf durft open te stellen voor vriendschappen.
Je hebt de eerste stap nu gezet en wens je sterkte met het vervolg. GA ervoor Wubba !! :P Ik gun het je zo dat je gelijk gestemden op je pad krijgt waarmee je kunt lachen en huilen.

lfs Fee
fee.huizen

Berichtdoor Wubba op zo 15 jan 2012 21:25

Hallo Fee,
Het is niet dat ik relaties niet aanga om pijn te voorkomen,ik functioneer hierin wel normaal geloof ik;). Maar ik ervaar wel dat een klein stukje van mij die kinderlijke angst voelt(helaas). Ik besef dat dit stukje schade wel heel diep zit en zal moeten accepteren, als ik het negeer verval ik weer in mijn oude 'fouten' van afwijzen(even boos zijn) en vastklampen(blijven tegen beter weten in). Bij vorige relaties kon ik daar weinig schade mee aanrichten, hoogstens irritatie mee opwekken, maar ik wil mezelf dit niet meer aandoen en een volwaardige relatie hebben. Een relatie mag leerzaam en confronterend zijn maar nooit meer ten koste gaan van mezelf!

In 1e instantie ging/ga ik vriendschappen en relaties op dezelfde manier aan als jij. Naïef en zichzelf voorhoudend dat je moet geloven in het best in de mens en moet vechten voor je huwelijk en de kinderen. Bij dat naïeve hoort ook dat je je schikt naar de verwachtingen van de ander, puur omdat je niet anders weet en.....omdat je niet anders durft....

Als je bij uitzending gemist zoekt op love addict vind je een leuke docu hierover...
Wubba

Berichtdoor fee.huizen op di 17 jan 2012 12:01

Ha Wubba,

Ik interpreteerde je verkeerd. Zoals je het nu beschreef herken ik het wel degelijk en komt het dichtbij. Ik sta er al anders in dan een jaar terug maar herken nog die "zere"plek en weet dat ik daar ook mee worstel tot op heden. Ik heb een aantal mensen om me heen waar ik heel leuk contact mee heb. Dat is fijn want dat verlang ik zo graag maar moet ook zo oppassen dat ik me niet afhankelijk opstel of me vastklamp aan diegeen. Ik weet dat dat mijn valkuil is en ik daar juist mensen mee afstoot. Anderzijds heb ik nu soms ook tegenover gestelde, dan probeer ik me afstandelijk en zakelijk op te stellen en durf ik een vriendschap moeilijk toe te laten.
Wat ik nu wel bereik is dat ik in ieder geval veel beter naar mijn gevoel luister of mijn intuitie zegt dat de persoon klopt. Ik wil niet meteen open zijn en ik durf nu absoluut grenzen te stellen in een vriendschap en zie geen noodzaak in om naar elkaar te schikken. Dan ben ik maar niet zo aardig maar ik wil niet meer die kamelion zijn die ik altijd was. Maar stiekem zit ik te wikken en wegen of ik niet gebruikt wordt en tevens of ik wel aardig en leuk genoeg ben.
Lastig wel........... :D

Die love addict ga ik zeker kijken, welke zender heeft het uitgezonden ??
Thanx Wubba.

lfs Fee
fee.huizen

Berichtdoor Wubba op di 17 jan 2012 19:46

Tis een aflevering van Holland Doc op 22-12.

Nou precies dat is het; als een blind paard ervoor gaan of afstand houden. Het lukt wel om vertrouwen te krijgen, maar telkens als je getriggerd wordt door bijv het afzeggen van een afspraak dan moet er weer oud zeer verwerkt worden. In dat opzicht is het maar goed dat ik mijn relatie niet elke dag zie, ik heb af en toe echt tijd nodig.
Het afstand houden heb ik ook lang gedaan door verwijten te gaan maken, vaak terecht maar met onterechte emotie. Ik pas daar echt voor op en weet dat 90% oud zeer/patroon is wat weg moet.

:D ... het maakt niet uit of je aardig en leuk genoeg bent :lol: Ik heb ooit gelezen dat 60% van de mensen die je tegenkomt op straat jou niet aardig zou vinden zonder aanwijsbare reden. Zo werkt het nou eenmaal, dus als iedereen je aardig vindt ben je een super-aanpas-gladstrijk-miep en dat was juist niet de bedoeling! Maar het kan me afentoe nog wel onrustig maken idd die twijfel over mezelf.

Een voorbeeld van oud zeer;
Mij ouders en broer zijn chronisch ziek, ik niet.....mijn vriend wel. Soms loop ik weg als de medicijnen op tafel komen, ik kan wel gillen en het lijkt me niet zo slim om dat ter plekke te gaan doen :D Nooit geweten dat ik dat zo erg vond, het het altijd weggeduwd omdat ik me daarover schuldig voelde; ze kunnen er niets aan doen.
Wubba

Berichtdoor fee.huizen op di 17 jan 2012 22:39

Lieve Wubba,

Geweldig, je hebt precies weer de vinger op de zere plek !! Haha...... bedankt want je opent mijn ogen.
Raar eigenlijk het fenomeen mens en het fenomeen overleven. Het is gek dat we naar anderen kunnen wijzen en anderen zo goed willen helpen en vaak zelf niet goed door hebben waar we zelf staan en waar we ons zelf in zouden moeten helpen. Zelf dacht ik tijdje terug dat ik niet zo was aangetast door al het zeer van vroeger maar steeds meer kom ik tot het besef dat ik het zo goed weggestopt had en maar doordender.....en ik ben al jaren in een soort patroon verweven dat ik niet doorhad dat de manier van handelen en denken niet goed voor me was. Het is zo waar wat jij zegt. Je komt in vriendschappen en relaties ongetwijfeld dingen tegen, een conflikt of iets dat je triggert of een twijfel die nergens op gebaseert hoeft te zijn en dan speelt oud zeer op en maakt het groot en pijnlijk. Dat terwijl het logisch is dat een ander een andere manier of andere mening heeft of een keer niet reageert als jij verwacht. Natuurlijk weet je verstand dat je dat rustig kan verwoorden naar ik vind het prettig als... in plaats van jij bent.... en oud zeer maakt de emotie veel groter en misplaatst. Met het klein en bij jezelf houden bereik je veel meer. Relaties, in welke zin dan ook met je kids, vrienden of partner, moet je in de hand houden als los zand, niet te veel loslaten maar ook niet krampachtig vasthouden.
Die super aanpas-gladstrijk miep (prachtig gevonden Wubba, die moet in de Dikke van Dale), die was ik wel degelijk en die wil ik absoluut nooit meer zijn, dan maar eens mensen voor het hoofd stoten of mensen om me heen weer kwijtraken. De kern is dat je mag zijn wie je bent en als iemand dat niet waardeert is hij/zij het niet waard jouw mooie ik te leren kennen.

lfs Fee
fee.huizen

Keer terug naar relaties met psychopathie