Free Website Templatesphpbb3 styles

aanpassen voor dummies

Heb je een relatie met iemand die psychopathie heeft.; Man, vrouw, vriend, vriendin maar ook bv een collega dan kun je hier je verhaal vertellen. Met elkaar zullen we steeds beter leren begrijpen hoe met deze stoornis om te gaan.

Moderator: faith

aanpassen voor dummies

Berichtdoor Wubba op di 15 mei 2012 17:10

Hoe doe je dat; op sommige punten aangeven dat je je niet wilt aanpassen zonder je slecht te voelen? In mn vorige relatie was ik de aanpasmiep. De aanpasmiep tot het bittere einde kun je wel stellen. Pas toen ik doorkreeg dat mn ex wilde dat ik me aanpaste aan het beeld wat vreemden volgens hem van mij hadden knapte er iets, dat was me dan eindelijk te ver. Ik heb toen als 1 van mn regels voor mezelf gesteld dat ik me niet meer ga aanpassen ten koste van mezelf.
Maar ergens is bij mij ingeprogrammeerd dat niet aanpassen slecht is. Haha ik voel me ook altijd schuldig als iedereen druk is en ik niet.
Met het plannen maken voor de komende vrije dagen hoorde ik de dat iemand niet komt als a en b hem kunnen helpen met klussen. In mijn hoofd wordt dan onmiddellijk de link gelegd; dus als a en b besluiten naar de meubelboulevard te gaan dan zie ik je en anders niet? Oei wat kan ik daar toch slecht tegen. Ik zie mezelf dan al alleen zitten terwijl iedereen zn eigen plan trekt(vaak gebeurd toen ik nog zon aanpasmiep was;)....conclusie; trek zelf een plan! Nou dat heb ik dus gedaan in harmonie met die persoon en in alle eerlijkheid.... en wat voelt dat dan toch bij vlagen onrustig! Het voelt prettig maar ik ben ook boos. Boos op alle mensen uit het verleden waaraan ik me moest aanpassen en me uiteindelijk afwezen...en ook een beetje op die persoon omdat hij zn vrije dag laat afhangen van a en b en klussen :D
Wubba

Re: aanpassen voor dummies

Berichtdoor Ani-Ani op wo 16 mei 2012 13:24

Hallo wubba,

Ik heb met grote belangstelling al je verhalen gelezen en ow wat lijkt mijn leven op de jouwe. Vanuit huis een slechte fundering meegekregen, op mn 16e een leuke jongen gevonden en daar 11 jr aan vast geplakt hoewel hij mij slecht behandelde. Vroeger wilde ik weg uit mn ouderlijk huis en nu...nu ziet het er naar uit dat ik hem ga verlaten en tijdelijk terug ga naar mn ouders (er is nooit aandacht voor mij, ze maken mij afhankelijk, heel vervelend) maar goed altijd beter dan huur betalen aan hem, de boodschappen betalen en alles regelen. In zijn cultuur zijn vrouwen een beetje achtergesteld en zo voel ik me dan ook altijd. In zijn fam.wordt gedaan alsof het een "eer"is in de keuken te staan, maar als je er eenmaal staat kom je er nooit meer weg. Ik moest mij altijd aanpassen aan mijn schoonfamilie.Om gek van te worden.Nu leer ik mezelf steeds meer om minder te doen of gewoon niets als al die domme vrouwen in de keuken staan. Ze kijken me dan boos aan en ik "haal mn neus op"(maar dat is wel nu pas na 11 jr) en daar is mijn vriend niet van gediend. Ook voelde ik me verplicht elke zondag bij mn schoonfamilie te vertoeven. Niet omdat ik het leuk vond maar omdat het "moest"van hem en zijn moeder. Ik deed het een aantal keer omdat ik er best rekening mee wilde houden..en nu...nu wordt ik scheef aangekeken als ik niet langs kom terwijl ik ook gewoon de hele week werk en wel eens in een weekend lekker op de bank wil hangen. Ik ben gewoon geen baas meer over mn eigen leven. vreselijk! Altijd rekening houden met, aanpassen aan, pff
Ik ben dus de persoon die zijn dagindeling van persoon a(partner) en persoon b (schoonmoeder) laat afhangen BAH! Ik heb het gelukkig gesignaleerd en ben nu een heel stappenplan aan het maken om zo snel mogelijk een eigen leven op te zetten zonder deze nare mensen die mij afhankelijk maken.

mijn tip: Niet aanpassen, leef voor jezelf alsjeblieft, voor je spijt hebt

Groeten,
Ani
Ani-Ani

Berichtdoor fee.huizen op di 22 mei 2012 20:58

Lieve Wubba,

Wederom herkenning. Pas me ook altijd liever aan en als ik het eens niet doe voel ik me zo schuldig en heb ik zooooo de neiging me te moeten verantwoorden. Belachelijk gewoon. Wel heel mooi dat je het signaleert. Pas als je iets beseft en ziet kun je het ook aanpakken en veranderen. Weer mooie speerpunten dus.
Denk overigens ook dat het voor veel vrouwen eigen is aan te passen.

lfs Fee
fee.huizen

Berichtdoor Wubba op wo 23 mei 2012 19:37

Nou moet je (jullie) teleurstellen, sommige dingen blijven toch aanwezig op de harde schijf;). Aanpassen doe ik sinds een aantal jaren alleen als ik dat wil en als het niet ten koste gaat van mezelf...maar het schuldgevoel blijft af en toe toch de kop opsteken. Denk niet dat dit ooit echt verdwijnt, maar het maakt het soms zo moeilijk en veel zwaarder dan nodig.
Het vreemde is dat het kunnen aanpassen tegen beter weten in wel verdwijnt, maw ik kan simpelweg niet meer ten koste van mezelf aanpassen, gelukkig! Eerst was het een gevecht om los te komen van de dwang die ik voelde, daarna ging het natuurlijker. Maar de onverzettelijkheid die ik voel blijft een beetje vreemd voelen en maakt me soms onzeker vooral als mijn beslissing wat wrijving op zou kunnen leveren. Achteraf was het allemaal zo opgelost, maar ook dat is voor mij wennen. Ik ben zo gewend dat niet aanpassen 'oorlog' kan betekenen dat ik ook in een stress-toestand kom.

Ik weet wel al een hele tijd dat ik minder snel het slachtoffer zal worden van een p, omdat ik inwendig zoveel verzet voel als ik me moet aanpassen tegen beter weten in.
Wubba

Berichtdoor Sj@@k op wo 23 mei 2012 20:52

fee.huizen schreef:Lieve Wubba,

Wederom herkenning. Pas me ook altijd liever aan en als ik het eens niet doe voel ik me zo schuldig en heb ik zooooo de neiging me te moeten verantwoorden. Belachelijk gewoon. Wel heel mooi dat je het signaleert. Pas als je iets beseft en ziet kun je het ook aanpakken en veranderen. Weer mooie speerpunten dus.
Denk overigens ook dat het voor veel vrouwen eigen is aan te passen.

lfs Fee

Ooooooh Fee,

Denk jij dat dat voor veel eigen is :D :D
Een exclusief vrouwending .... gaan we zo beginnen :lol:

Heb in de zoektoch naar de diepe oorzaak waarom ik me aanpaste familieopstellingen gedaan en veel geleerd over hoe de mens in een groep altijd zoekt naar een evenwicht. In het gezin thuis, op je werk op een afdeling en in een relatie. Ik, man en ook al word ik buitengesloten (duh !!! :lol: ) deed dat ook en dit is natuurlijk mensgedrag en hoe meer de groep uit evenwicht is hoe meer mensen zich aanpassen. Als je erkent dat je dit doet en je grens stelt zal je zien hoeveel mensen hun onbalans bij de mensen om hun heen neergooien: onbewust, bewust dan wel door het gemis van wat wezenlijke empatische verbindingen door een persoonlijkheids stoornis zoals P's.

Het veranderen van diepgewortelde patronen zoals inderdaad je altijd minder opstellen dan anderen in een groep of relatie heeft een van de oorzaken waarom ik meeboog is een flinke klus want je gaat terug naar onbewuste patronen. Ben er 3 jaar lang na P mee bezig geweest en er behoorlijk vanaf, de sleutel zit in jou en begint bij het herstellen van jouw positie, jouw natuurlijke balans en dan is het eigenlijk allemaal heel simpel in een groep of een relatie (in theorie).

Tijdens de familieopstelling word de rangorde (energetisch) weer herstelt en mocht ik weer het jongste kind zijn en hoefde niet mijn vaders pijn dragen uit de politionele acties in Indonesie. In organisaties werken ze ook met dergelijke opstellingen en herstellen ze ook de rangorde, als deze is hersteld zal je langzaam groeien naar je natuurlijke balans.

Groeten, Sj@@k
Sj@@k

Berichtdoor Wubba op do 24 mei 2012 07:25

@Sjaak;
Wat leuk dat je ook familieopstellingen hebt gedaan. Het heeft mij ook goed geholpen, ik droeg het verdriet van mn moeder en was er blijkbaar om haar gelukkig te maken? De persoon die mij vertegenwoordigde tijdens de opstellingen kon geen stap zetten en voelde enorme druk, kreeg geen lucht. Het was een enorme opluchting om ontslagen te worden van die taak. Maar ik loop wel tegen het feit aan dat mijn familie niet veranderd en dat ik, wel of niet aanwezig, toch een rol rol houd om de balans tussen mijn broer en ouders goed te houden. Dat de rangorde energetisch tussen personen wordt herstelt herken ik niet zo(zelfs niet na langere tijd), of wordt er dan bedoelt dat je gewoon niet meer meedoet met het 'spel'? De balans in jezelf wordt hersteld?
Ik herinner me dat je ouders tegen jouw wens in toch contact hadden met je ex. Is het sinds de opstellingen makkelijker om daar wat van te zeggen? Ik denk dat contact met mijn ouders is als een niet passend puzzelstukje proppen in een puzzel. Stukje ben ik, de puzzel is mijn familie:)

Zit nog wel eens aan opstellingen te denken, maar dan tov mijn eigen kind. Waar belast ik mijn kind mee? Laatst met mn zoon zijn stamboom getekend tot en met opa's en oma's en hun huwelijken;) en het raakte hem wel... Leuk en bijzonder!
Wubba

Berichtdoor fee.huizen op do 24 mei 2012 22:01

Ha Sjaak en Wubba,

Sjaak, natuurlijk snap ik dat er ook mannen zijn die zich aanpassen (zowel in positief als negatief opzicht). Ik dacht er een vrouwending van te maken maar je hebt gelijk :D Excusez-moi Sjaak.
Al heb ik zelf wel de ervaring dat (de mannen in mijn leven athans) heel dominant waren en zich niets lieten zeggen of doen maar ik heb tot nu toe ook altijd een bepaald type (foute) mannen aangetrokken. Ben het over het geheel wel met je eens dat ik denk dat het met evenwicht zoeken binnen een groep te maken heeft. Het zal volgens mij trouwens ook genetisch bepaald zijn of je een type bent dat zich snel aanpast. Volgens mij krijg je het er ook nooit helemaal uit en het is geen slechte eigenschap als je maar niet te vaak aanpast en zeker grenzen stelt.
Denk overigens wel als ik naar mezelf kijk dat ik ook al zachtjes aan aan de weg timmer om beter mijn grenzen te bewaken en beter te bedenken wat ik zelf wil en goed is voor mij en daar voor te staan. Ga al minder snel mee met andere mening, andermans wensen zeker als het ten koste gaat van mij of mijn dochter.

De familie opstellingen zegt me (nog) niets. Wie weet een idee me daar eens in te verdiepen. L Is daar info over of een methode voor ? Laat het ff bezinken.
Wubba, wat je aanhaalt : Laatst met mn zoon zijn stamboom getekend tot en met opa's en oma's en hun huwelijken;) en het raakte hem wel... Leuk en bijzonder, wat een leuk idee zeg, mooi dat hij dat interessant vind trouwens. :P

Voor nu een fijne avond.
liefs Fee
fee.huizen

Berichtdoor Wubba op do 24 mei 2012 22:24

@Fee,
Als je googled op familieopstellingen vind je er veel over. Ben bij 2 verschillende mensen geweest. Bij de 1e ben ik toeschouwer geweest, ik vond het heel bijzonder maar er was wat antipathie tegen de begeleider. De 2e keer heb ik mijn eigen opstellingen kunnen doen. Qua prijs is er ook best verschil.

Mss zelf eens je stamboom tekenen? Het raakte mij de 1e keer ook...
Wubba

Berichtdoor fee.huizen op ma 28 mei 2012 22:31

Ha Wubba,

Ga het overwegen of het wat is voor mij. Thanks,

lfs Fee
fee.huizen

Keer terug naar relaties met psychopathie