Free Website Templatesphpbb3 styles

Enorm spijt betuigende mail van mijn ex...

Heb je een relatie met iemand die psychopathie heeft.; Man, vrouw, vriend, vriendin maar ook bv een collega dan kun je hier je verhaal vertellen. Met elkaar zullen we steeds beter leren begrijpen hoe met deze stoornis om te gaan.

Moderator: faith

Re: Enorm spijt betuigende mail van mijn ex...

Berichtdoor elisa op ma 15 apr 2013 13:07

hallo, ik heb een vraagje.

in t begin van dit bericht staat dat psychoterapie niet helpt. Men (ex)vriend wil nu eindelijk naar een psychiater gaan en ik was net iemand aan t opzoeken voor hem en hij zou straks bellen zei hij. Wat kan ik dan toch nog doen om hem toch te helpen en hem niet aan ze 'n lot over te laten ? Psychiater of niet ?
Iemand een oplossing ??

GROETJES
elisa

Berichtdoor Mea op ma 15 apr 2013 18:40

Hallo Elisa,

Ik heb net een uitgebreidere reactie geplaatst aan jou en zie nu deze vraag.
Heb je de checklist van Dr. Hare ooit echt gelezen? Niet oppervlakkig of vluchtig maar echt?
Als je dat zou doen dan zou je al een boel antwoorden op deze vraag hebben nl.
een vraag van mij; Hoezo heeft hij hulp nodig dan?

Nee, niemand kan iets voor je doen of iets voor je oplossen. Ieder mens is ultiem alleen, wij allemaal. Je zul de weg die er voor jou ligt moeten gaan en je eigen keuzes moeten maken. Daar hoort bij dat je keus hebt om slachtoffer te blijven of daar iets aan te doen. Die weg is hier bekent en moeten we allemaal gaan, de een is sneller als de ander maar gaan doen we allemaal op de een of andere manier.

Hoe ben je erop gekomen dat hij psychopaat zou zijn?
( mocht je dat al verteld heben; dan ben ik dat even kwijt, zou je het dan nog even willen vertellen in het kort?)

Groetjes Mea.
Zet een scherm met een neutrale site open, als je deze site weg klikt schakel je over op het andere scherm
Tijdelijk geheugen wissen; menu-extra-internet opties-tabblad algemeen- klik knop bestanden verwijderen.

team mailen;psychopathie123@live.nl
Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor fee.huizen op ma 15 apr 2013 21:57

Beste Nachtvlinder,

Ik ben een poosje niet op het forum geweest. Lees nu je berichten. Wat vervelend dat P. op het forum meeleest en je er mee confronteert. Zit je uiteraard niet op te wachten , :evil: . Toch is het maar net zo zoals je zegt, je komt hier om je verhaal kwijt te kunnen, dat we elkaar steunen en verder helpen de draad weer oppakken. Laat je hiervan dus niet weerhouden, toppie vrouw.....Zolang je dat niet toestaat doet het je niets. Laat je niet meer in de hoek drijven of je dingen afnemen !!!!
Dan meen ik te lezen uit je reacties dat je nog steeds af en toe gevoel bekruipt dat je van hem houdt, hem wilt helpen, je twijfelt of je alles wel goed hebt ingeschat. Dit is heel herkenbaar. Dat maakt je een mooi mens.... Hier heb ik ook een tijd mee te kampen gehad. Houden van iemand is zo makkelijk gezegd (en gedacht) maar hou je van iemand die liegt, bedriegt, je belaagd en geen respect of liefde voelt maar je keer op keer inpakt met charmante leugentjes en zoethoudertjes..... Dat is houden van de zeepbellen, luchtkasteel dat je denkt te zien. :|
Een P. kan geen empathie voelen, kan geen liefdevol persoon worden, nu niet nooit niet. Ook begrip of uitgestoken hand zal tegen je gebruikt worden, vergeet die ijdele hoop. No contact en negeren :D
Probeer ondertussen zoveel mogelijk de puzzelstukjes bij elkaar te krijgen hoe het zover heeft kunnen komen, wat heeft jou zo gekregen ? Jij en je kinderen zijn de meest waardevolle personen om je liefde en aandacht aan te geven. Dat is een heel mooi en dankbaar project.
Je komt me heel sterk over, Ik ben trots op je vlinder ! Nu doorgaan met het pad dat je bent ingeslagen, je kunt het GO FOR IT ... Nachtvlinder.

grtz Fee
fee.huizen

Berichtdoor elisa op wo 17 apr 2013 16:44

Heb je de checklist van Dr. Hare ooit echt gelezen? Niet oppervlakkig of vluchtig maar echt?
Als je dat zou doen dan zou je al een boel antwoorden op deze vraag hebben nl.
een vraag van mij; Hoezo heeft hij hulp nodig dan?

Nee, niemand kan iets voor je doen of iets voor je oplossen. Ieder mens is ultiem alleen, wij allemaal. Je zul de weg die er voor jou ligt moeten gaan en je eigen keuzes moeten maken. Daar hoort bij dat je keus hebt om slachtoffer te blijven of daar iets aan te doen. Die weg is hier bekent en moeten we allemaal gaan, de een is sneller als de ander maar gaan doen we allemaal op de een of andere manier.

Hallo Mea,

Ja hij heeft hulp nodig , hij zegt dat ik zijn therapeut ben maar ik kan het allemaal niet alleen dragen.
Hij is agressief ( niet alleen naar mij toe) is verslaafd aan alle genotsmiddelen en heeft al 2 maal zelfmoord willen plegen.
Hij liegt zo hard dat hij een eigen wereld creeerd en vandaag kan hij een leugen toegeven en morgen kan hij terug op die leugen voor bouwen en beweert dan terug de waarheid te vertellen.
Hij is enorm manipulatief en bedriegt mij , als dat uitkomt via anderen blijft hij ontkennen tot er écht geen andere uitweg is.
als hij verteld over vroeger was hij ook al agressief . in gezelschap is hij de man van het woord en op zijn werk is niemand beter dan hij zelf zijn baas niet en als hij toch ongelijk heeft maakt hij het zo dat collega s moeten toegeven dat zijn idee beter was .Zijn wet is wil. uit.
Er is nog zoveel om op te noemen.... maar met de test van dr hare die ik deed kwam ik toen één of twee punten te kort.

Je hebt zeker gelijk dat het mijn keuze is om slachtoffer te blijven . En eigenlijk wil ik dat niet meer zijn maar ik voel me steeds verandewoordelijk en heb bang dat ik mezelf het zal verwijten dat ik hem niet kunnen helpen heb Als hij zich zelf iets aan doet. Maar de keuze is zeker en vast de mijne,

Groetjes
elisa

Berichtdoor Mea op wo 17 apr 2013 23:42

Hallo Elisa,

Het is voor mij niet duidelijk welke score hij 2 punten tekort komt? Is dat de wereldwijd gebruikte score van 26 of de Nederlandse van 30 punten?
Hoe dan ook; Of hij nu vol psychopaat is of er iig dicht bij komt; Hij heeft geen hulp nodig en zal die ook niet krijgen.
Dat jij het zielig vind voor hem komt hem prima uit en hij zal dan ook doorgaan je te bewerken om dat in stand te houden; aan jou dus om die betovering ( want dat is het bijna geloof ik) te verbreken.
Zolang jij denkt dat hij ergens slachtoffer van is zal je situatie niet veranderen.

Ik ga je een vraag stellen die heel rot over kan komen maar probeer te onthouden dat ik kernvragen wil stellen om zaken duidelijk te krijgen en hier niet zit om wie dan ook pijn te doen of te beledigen, dus ook jou niet ok;
Er zijn vaker mensen die denken een p te kunnen helpen, de vraag die dan toch altijd bij mij weer om de hoek komt kijken is; waarom verbeeld jij je dat je dit kunt; ben jij slimmer als anderen, zie je dingen die wij niet zien, heb je speciale vaardigheden waar wij geen weet van hebben? ben je medemenselijker als de meesten onder ons dat jij je niet kunt omdraaien bij hopeloze gevallen? Zijn wij harder door ons wel weg te draaien in jou ogen?
een andere vraag is; Als je dan echt mensen wilt helpen waarom dan niet iemand of een groep gezocht die je hulp echt kan gebruiken, erom zitten te springen en dit ook nog eens zinvol is?

Je bent niet zijn therapeut elisa, je bent zijn slachtoffer; je geeft hem macht en die macht wordt danig misbruikt.
Hij kan echter alleen over die macht beschikken als jij het hem geeft.
Altijd terug naar jezelf gaan en bezien of er iets met jou is kan handig zijn in deze. Soms betekent het dat je bruut eerlijk moet kunnen zijn naar jezelf en de ander.
Misschien is het handig eens na te denken over het feit dat je hier hulp zoekt; Blijkbaar ben je het met jezelf eens dat hij een psychopaat is maar die wetenschap wil j edan niet doortrekken naar de gebruikelijke conclusie dat NO CONTACT toch echt het beste is dat je kunt doen?

Je ziet het Elisa, ik zit vol met vagen. Je hoeft niets te antwoorden hoor, dat mag je hier helemaal zelf weten maar ik hoop wel dat je erop wilt gaan.
Hoe dan ook, kijk zelf wat goed voelt voor je ok.

Groetjes Mea.
Zet een scherm met een neutrale site open, als je deze site weg klikt schakel je over op het andere scherm
Tijdelijk geheugen wissen; menu-extra-internet opties-tabblad algemeen- klik knop bestanden verwijderen.

Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor elisa op do 18 apr 2013 16:55

Hallo Mea,

bedankt voor je antwoord. Ik weet wel dat je me niet wil kwetsen , ik heb het ook nodig om (voorzichtig) de harde waarheid in te zien door uw antwoorden.
je zegt "Zolang jij denkt dat hij ergens slachtoffer van is zal je situatie niet veranderen." dat is zo omdat ik dacht dat het iets was waar de persoon niets aan kon doen zoals dat men kanker krijgt bv.maar als ik deze zin lees dan lucht het wel op.
Nee ik ben niet slimmer dan anderen waardoor ik p kan helpen maar ik hou echt van hem, en ik meen ook "in goede en slechte dagen" al zijn we niet getrouwd het hoort erbij (of is me dat gewoon in men geloof opgelegd dat kan ook). Wel denk ik dat ik licht kan brengen in hun donkere wereld omdat hij (en ook men ex-p) zeggen dat ik hun heelde ,ze zeggen dat ik een voorbeeld ben voor hun. (misschien ook wel tactisch gespeeld maar wel raar dat ze dat allebei zeggen).

Ik ben zeker geen therapeut wel een liefdevol iemand die zichzelf vergeet.

( Mijn moeder was zwaar depressief en vader was er nooit, ik ben groot geworden met het verwijt dat het mijn schuld is dat moeder zo ongelukkig was omdat ze met vader moest huwen omdat ze zwanger was van MIJ. Ik was altijd zo bang dat ze weer een zelfmoordpoging deed en ik de schuld ervan zou zijn.
Dus het blijven inzetten is mij niet vreemd, ik heb het inzicht al wel dat het helemaal niet mijn schuld was maar dat is ook al want het is lang niet verwerkt.)

Geen contact zou het beste zijn idd maar daar ben ik nog niet aan toe blijkbaar, maar wat niet is kan wel komen.

Bedankt Mea om me inzicht te geven en uw tijd
Groetjes
elisa

Berichtdoor Mea op do 18 apr 2013 21:57

Hallo Elisa,

Je zegt dat bij hem blijven en erin trappen wellicht voortkomt uit je geloof. Dat kan.
Ik ga er even van uit dat je nu het Christelijke geloof bedoelt en kom dan even terug op bv de zin die in de bijbel staat; Heb je naaste lief.
Als je die versen eens opzoekt dan zul je zien dat er geen punt staat acher deze woorden maar een komma. Er staat; Heb je naaste lief als jezelf en God boven al.
Goed, deze zin analyserend zou ik zeggen dat dit betekent dat je eerst moet leren van jezelf te houden, daarna pas kunt houden op dezelfde manier van een ander maar dat je God boven alles moet houden.
Dan is de eerste vraag die ik je stel? Hou je van jezelf?
Veel mensen weten niet wat dat betekent. Wat is houden van; hoe zouden we dat omschrijven?
Houden van lijkt mij bv ( en ik zal lang niet compleet zijn) dat je vertrouwen hebt in die persoon, loyaal bent aan die persoon en natuurlijk trouw bent aan die persoon. Het betekent dat je het aller- aller beste wilt voor die persoon en dat je dan natuurlijk ook op de best mogelijke manier voor diegene zorgt. Je zult degene waarvan je houdt willen beschermen en koesteren. Je zult diegene in ere houden en respecteren.
Hou je van jezelf op die manier zodat je klaar bent om ook diezelfde soort liefde te geven aan een ander?
Houdt hij op deze manier van jou?

Als iemand niet van je houdt, of je niet van jezelf houdt is ( bijna) het tegenovergesteld aan de hand. Dan heb je geen vertrouwen in iemand omdat deze persoon dat vertrouwen zal beschamen en niet loyaal is naar jou, laat staan trouw. Het betekent dat deze mens je niet het beste gunt maar egoistisch alleen naar zichzelf kijkt. Hij/zij zal niet voor je zorgen maar er wel voor waken dat je jezelf opgeeft in de zorg voor hem/haar. Je zult dan een aan- en uit knop hebben, net naar gelang het deze persoon uitkomt dat je er bent of niet. Je zult verraden worden op elk mogelijk vlak en ingezet worden om zijn leugens in stand te houden. Je bent zijn speelbal en zijn marionet.

Hou je op deze manier van jezelf of hou je zo van een ander?
Houdt hij op deze manier van jou?
Om bij dezelfde bijbel te blijven; Er staat precies in wat liefde is ( ik meen Cor. 13) Mooi om dat er eens bij te pakken en te toetsen wat je zegt.

Je zegt dat je er blijkbaar nog niet aan toe bent om het kontakt te verbreken. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat dit niet een passief maar actief gebeuren is? Als kinderen opgroeien dan zijn er dingen die in de loop de tijd voorbij komen in het leerproces waar een bepaald kind nog niet aan toe hoeft te zijn. Misschien is de motoriek nog niet voldoende ontwikkeld of de coordinatie. Als volwassene moeten we ook nog leren maar er is meer keus. Je hoeft geen vaardigheden meer aan te leren. Het gaat om keuzes maken en die keuzes moet je soms actief maken.

Als je ervan uit gaat dat je dit leven hebt om dingen te leren en deze dingen noem je dan levenslessen dan krijg je deze levenslessen omdat ze precies die lessen zijn die jij nodig hebt om je als mens en ziel te laten groeien. Ieder mens krijgt eigen lessen in die vorm gegoten die exact bij ze passen. Het fraaie is dat de lessen ook precies op tijd komen, niet te laat en niet te vroeg. Dat wil zeggen dat je er aan toe zult zijn de lessen te leren die je op dat moment tegenkomt .
Daarbij krijg je gratis en voor niets de vaardigheden en talenten en mogelijkheden in je karakter en persoonlijkheid die je in staat stellen deze levenslessen te leren.
Je krijgt je les en hebt de keus deze te leren. Laat je het voorbij gaan dan gaat er een x tijd overheen en krijg je dezelfde les op wellicht een ietsje andere manier ( bv andere persoon) nog een keer en nog een keer. Op den duur worden de lessen wat duidelijker en misschien ook wel wat harder om dat het lastig is tot je door te dringen.

Van deze gedachte uitgaand stel ik nogmaals de vraag; Is 'er aan toe zijn' een actief gebeuren of passief? Welke keus maak jij?

Groetjes Mea.

Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor elisa op zo 21 apr 2013 18:18

Hey Mea ,

"natuurlijk hou ik van mezelf" dacht ik.... maar eigenlijk nu ik dit lees ben ik mezelf niet écht trouw want dan zou ik in alle omstandigheden eerst aan mezelf moeten denken en dat doe ik niet ik denk aan hem.
ik relativeer zijn daden en vergeet mezelf omdat ik denk dat God het zo wil, wil dat dan zeggen dat ik niet kan liefhebben ...ik ben nu wel in paniek want dan is alles mijn eigen schuld.
" hij houd niet op die manier van mij , ik ben zijn speelbal absoluut !"
maar ook hier relativeer ik omdat hij niet van zich zelf houd en ik hem wil laten voelen dat hij wel de moeite is om van hem te houden. (terwijl ik dit schrijf denk ik dat het mijn eigen pijn is die ik wil toedekken voor dat minderwaardigheidscomplex, oei dat is zwaar om in te zien...)
Hij houd niet van zich zelf dus kan hij mij niet graag zien dat geeft hij zelf ook toe en weet dat dat de oorzaak is van al zijn problemen en dan vergeef ik het hem.

Het contact verbreken is zeker een actief gebeuren alleen kan ik geen keuze s voor mezelf maken, ik weet niet hoe dat komt maar het is zo.
ik ben zo bang dat ik de verkeerde keuze maak en wacht eigenlijk passief af of hij bij me blijft of niet...of terug komt ...en nog is en nog is...!

Is nu mijn levensles dat ik moet leren keuze s maken voor mezelf (groeien als mens)of is het dat ik mijn grenzen moet verleggen en naar het één zijn van alle mensen zien (groeien van de ziel) met men vaardigheden van empathie en geduld ? t is zo ingewikkeld .
Waarschijnlijk moet ik wat egoisticher zijn maar dat woord wil ik eigenlijk uit men woordenboek omdat ik vind dat ik door mijn jaloezie al té egoistisch ben en daarom denk ik dat ik niet nog erger wil worden dan dat het al is. ik vind dat zo n lelijke eigenschap maar ik zit er wel mee...pfff wat zit ik toch raar in een.
Ik zal uw vragen en mijn antwoorden nog een paar keer moeten lezen om het vast te krijgen en laten doorsijpelen.

uw brief heeft me weer gepakt en inzicht gegeven waarvoor mijn oprechte dank,
groetjes
elisa

Berichtdoor Mea op zo 21 apr 2013 23:55

Hallo Elisa,

Het is ook moeilijk!
Ik wil er dieper op ingaan maar daar heb ik nu geen tijd voor.Ik ben bovendien niet helemaal lekker maar ga je zeker reactie geven dat uitgebreider is als dit.
even geduld alsjeblieft maar komt goed.

Groetjes Mea.

Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor elisa op ma 22 apr 2013 13:23

oke Mea,

nogmaals bedankt.
elisa

Berichtdoor fee.huizen op di 23 apr 2013 22:45

Hallo Elisa,

Jij bent in eerste plaats verantwoordelijk voor jezelf en jouw welzijn en als dat in het geding komt, is het tijd om actie te ondernemen. sterkte

grtz fEE
fee.huizen

Berichtdoor elisa op do 25 apr 2013 18:18

beste Fee,
bedankt voor je reactie.
dat is idd zo, ik ben nu reeds begonnen met bach bloesems mss helpt me ook dit al .
groetjes
elisa

Berichtdoor Mea op do 25 apr 2013 20:34

Hallo Elisa,

Heb je al gezien dat ik een eigen topic voor je heb geopend?

Mooi dat je aan de Bach remedie bent gegaan, mag ik vragen hoe je weet welke goed voor je is?

Groetjes Mea.

Mea
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor elisa op ma 13 mei 2013 14:30

hallo Mea,
nee , ik ga direct op zoek naar die toppik bedankt alvast.
ik heb het laten uitpendelen en ik voel dat het helpt maar als ik de druppels neem zeg ik ook altijd "met deze druppels groeit men zelfvertrouwen.

** Bericht aangepast, zie reactie**
elisa

VorigeVolgende

Keer terug naar relaties met psychopathie